FPF:UBKKDBK032 Základy divadelní dramaturgie - Informace o předmětu
UBKKDBK032 Základy divadelní dramaturgie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 4p+8s/sem. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Pavel Ondruch (přednášející)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (přednášející)
MgA. Pavel Ondruch (cvičící)
Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Hasan Zahirović, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Seminář nahlíží celou problematiku divadelní dramaturgie jednak z hlediska teorie, ale především z hlediska běžné divadelní praxe. Chápe dramaturgii především jako umění číst dramatický text, a zaměřuje se proto na rozvíjení schopnosti ho chápat a nakládat s ním z hlediska přípravy divadelní inscenace.
- Výstupy z učení
- Esej na zadané téma týkající se vybraného dramatického textu.
- Osnova
- 1. Definice divadelní dramaturgie v kontextu evropské židovsko-křesťanské tradice.
- 2. Stručné nastínění vývoje a proměny dramaturgie v souvislosti s rozvojem moderního interpretačního divadla.
- 3. Analýza vztahu dramatika v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- 4. Analýza vztahu dramaturga v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- 5. Analýza vztahu režiséra v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- 6. Analýza vztahu herce v současné divadelní kultuře se zaměřením na českou divadelní praxi.
- 7. Hledání poslání divadelní dramaturgie a jejího místa uprostřed procesu vzniku inscenace a kultury vůbec.
- 8. Rozvíjení umění číst dramatický text - nahlédnutí do interpretačních principů.
- 9. Rozvíjení umění číst dramatický text - definice koncepce.
- 10. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (koncepce sezóny, výběr jednotlivého titulu).
- 11. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (výběr režiséra, hledání režijně-dramaturgické koncepce, úprava a krácení hry).
- 12. Simulace práce divadelního dramaturga v repertoárovém divadle (volba obsazení, umění sledovat a analyzovat práci režiséra a herců během přípravy inscenace, příprava divadelního programu, psaní anotací, dozorování repríz atp.).
- 13. Rekapitulace základních dramaturgických principů (společné hledání/formulování prostřednictvím reflexe studentů).
- Literatura
- povinná literatura
- CÍSAŘ, J. Základy dramaturgie II. Dramatická postava. Praha: AMU, 2002.
- CÍSAŘ, J. Základy dramaturgie I. Situace. Praha: AMU, 1999.
- KLÍMA, M. O dramaturgii. Praha: Pražská scéna, 2016.
- KRAUS, K. Divadlo ve službách dramatu. Praha: Divadelní ústav, 2001.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, samostatná četba, průběžné úkoly, návštěva doporučených inscenací a projekcí
- Metody hodnocení
- Účast na seminářích. Vypracování úkolů zadaných pedagogem v průběhu semestru. Esej na zadané téma týkající se vybraného dramatického textu. Následná kritická rozprava. Písemná analýza některého z diskutovaných problémů.
- Informace učitele
- https://www.slu.cz/fpf/cz/profil/10750
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UBKKDBK032