UBK10053 Dějiny světové kinematografie I/1 - němý film

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2009
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Jitka Feikusová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií daného období od vzniku filmu až do konce 20. let 20. století. Studenti se seznámí s jednotlivými obdobími (prehistorie kinematografie, raný film, filmové umění v éře tzv. velkého němého filmu), ale i vůdčími filmařskými osobnostmi a zásadními filmovými díly daného vymezeného období.
Osnova
  • Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií daného období od vzniku filmu až do konce 20. let 20. století. Studenti se seznámí s jednotlivými obdobími (prehistorie kinematografie, raný film, filmové umění v éře tzv. velkého němého filmu), ale i vůdčími filmařskými osobnostmi a zásadními filmovými díly daného vymezeného období.
    1. Vynález kinematografu a jeho technické předpoklady. Bratři Lumiérové a Georges Méliés.
    2. Raný film v Evropě, nástup Brightonské školy (George Albert Smith, James Williamson...).
    3. Zrod americké kinematografie: Edison Company, Edwin Stanton Porter (Život amerického hasiče, Velká železniční loupež), éra nickelodeonů.
    4. Proměna filmu v umění: Francie: Pathé, Gaumont, Film D' Art; Itálie: historický film, veristický film; Dánsko: Peter Urban Gad.
    5. Počátky Hollywoodu: Thomas Ince; Dawid Wark Griffith; filmová groteska (Mack Sennet, Charlie Chaplin, Buster Keaton, Harold Lloyd, W. C. Fields...). Film USA během 2. světové války.
    6. Zrod německého filmu (Max Skladanowsky, Oskar Messter). Německý expresionismus (Robert Wiene, Paul Leni, G. W. Pabst, F. W. Murnau, Fritz Lang). Kammerspiel (F. W. Murnau: Poslední štace).
    7. Skandinávská škola: Victor Sjöström, Mauritz Stiller, Carl Theodor Dreyer, Benjamin Christensen.
    8. Francouzská avantgarda (Louis Delluc, Germaine Dulacová, Abel Gance, Jean Epstein, René Clair, Luis Buńuel, Jean Cocteau...)
    9. Hollywoodský studiový systém 20. let. Nástup velkých filmových studií (Columbia, MGM, Paramount, Fox, Universal, Warners), hvězdný systém, filmové žánry. Hay´s Office - morální kodex, vlastní studiová cenzura. Osobnosti: Erich von Stroheim, Charles Chaplin...
    10. Sovětská kinematografie do 20. let. Počátky filmu v Rusku před rokem 1917. Proměny po roce 1917. Osobnosti "montážního filmu": Dziga Vertov, Sergej Ejzenštejn, Vsevolod Pudovkin, Aleksandr Dovženko. Továrna excentrického herce. Film všedního dne: Fridrich Ermler, Jakov Protazanov.
Literatura
    povinná literatura
  • Patalas, E. - Gregor, U.:. Dejiny filmu. Bratislava, 1968. info
  • TOEPLITZ, J.:. Dějiny filmu, 1. díl. Praha: Panorama, 1989. info
  • KRACAUER, S.:. Dějiny německého filmu. Od Caligariho k Hitlerovi. Praha: FAMU 1958. info
  • SADOUL, G.:. Dějiny světového filmu: od Lumiera až do současné doby. Praha: Orbis, 1963. info
  • EJZENŠTEJN, S. M.:. Kamerou, tužkou i perem. Praha: Orbis, 1961. info
  • SZCZEPANIK, Petr (ed):. Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové, 2004. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
1. Účast na přednáškách.
2. Zhlédnutí 10 filmů vztahujících se k přednášené látce.
3. Vykonání zápočtového testu.
4. Rozprava nad zhlédnutými filmy v rámci udělení zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2006, zima 2007, zima 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2009/UBK10053