UBK10023 Management kultury I/1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2011
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Suchánek (přednášející)
Mgr. Tomáš Suchánek (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Suchánek
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními termíny z oblasti kulturního managementu a prověřit jejich vědomosti v samostatné práci na zvolené téma. V rámci výuky (prakticky pak při návštěvách kulturních institucí) se studenti seznámí s provozem konkrétních divadel. Nedílnou součástí přednášek bude sledování trendů a aktuálních problémů divadel v ČR.
Osnova
  • Přednášky:
    1. Management kultury. Vymezení pojmů. Dostupná literatura. Realizace divadla. Pořadatel divadla. Divadelní síť.
    2. Typologie divadla. Divadlo statutární, soukromé, divadlo jako nezisková organizace. Aktuální situace divadla.
    3. Management divadla. Plánování. Organizace. Právní formy provozování divadla. Vedení. Řízení. Kontrola.
    4. Základy divadelní činnosti. Organizační struktura divadla a organizační řád divadla. Pracovní řád, kolektivní smlouva a další interní předpisy. Dramaturgický plán. Zajištění autorských práv. Inscenační tým a jeho činnost před zahájením zkoušek. Zkouškové období, premiéra a hodnocení inscenace. Repertoárový plán.
    5. Divadelní projekt, jeho příprava a realizace. Vznik a zánik divadla. Rozpočet. Realizace divadla. Autorské desatero. Zájezdová činnost.
    Semináře:
    1. Marketingový mix
    Divadelní představení jako produkt. Znalost produktů a firmy. Znalost prostředí a konkurence.
    Divák jako zákazník. Informace o zákazníkovi. Potřeby zákazníka. Typologie zákazníků.
    Získávání diváka. Typologie diváků. Vlivy působící na rozhodování zákazníků ? diváků.
    Faktory ovlivňující chování diváků. Kulturní, sociální, osobní, psychologické.
    2. Public relations a spolupráce s médii
    Práce s médií a veřejností. Public relation. E-mailová komunikace. Média. Tiskové materiály. Tisková konference. Podpora prodeje. Umělecká práce na zakázku. Komerce a sponzoring.
    3. Fundraising
    Fundraising: Co je fundraising a proč je důležitý? Hlavní zásady fundraisingu. Fundraisingová strategie. Dvacet pravidel úspěšného fundraisingu. Zdroje finančních prostředků. Granty. Sponzoring. Merchandising.
    4. Komunikace v uměleckém týmu
    Umění komunikace a dialog hodnot. Efektivní prezentace a argumentace. Rizika rozhodování v týmu. Vyjednávání s institucemi. Zásady diskuse o ceně nabízené služby.
    5. Projekt, jeho příprava a realizace
    Co je projekt. Cíle projektu. Zdůvodnění projektu. Postup práce na projektu. Hodnocení projektu.
Literatura
    povinná literatura
  • NEKOLNÝ, B.:. Divadelní systémy v zemích EU. Svět a divadlo, 2002, č. 3, s. 145. info
  • HON, J.:. Marketing pro divadlo? Ano! Divadelní noviny, 1994, č. 21, s. 7. info
  • HERMAN, J.:. O historii zřizování divadle v Čechách. Svět a divadlo, 1996, č. 5, s. 158. info
  • HRONEC, I.:. Poznámky o riadeni divadel. Svět a divadlo, 1994, č. 3 + č. 4. info
  • JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008. info
  • DVOŘÁK, J. Malý slovník managementu divadla. Praha: Pražská scéna, 2005. info
  • DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004. info
  • DVOŘÁK, J. Management divadla - antologie textů. Praha: Pražská scéna, 2004. info
  • HINGSTON, P. Efektivní marketing. Praha: Euromedia Group, 2002. info
  • DRUCKER, P. Řízení neziskových organizací. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1994. info
  • GREGORINI, J. Realizace dramaturgického plánu v divadle. Praha: SNP, 1990. info
Informace učitele
1. Student musí aktivně navštěvovat přednášky a semináře.
2. Pro udělení zápočtu v ZS student vypracuje písemně tematickou práci na základě zadání pedagoga.
3. Zkouška bude probíhat na základě upřesnění pedagoga.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.