UBKKK049 Akvizice a organizace knihovního fondu

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2011
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM, Cvičení 2 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Získávání teoretických, metodických i organizačně-technických poznatků o budování dílčích složek informačního fondu a jejich organizaci. Předmětem teorie zjišťování a akvizice je zkoumání rysů, vlastností, struktury a vývojových zákonitostí dokumentografických informací a informačních pramenů jako objektivní kategorie a prostředku informační komunikace a informační činnosti, včetně studia zákonitostí informační komunikace v tvorbě, publikování, distribuci a sekundárním zpracování těchto informací a informačních pramenů z hlediska akvizice a z hlediska informatiky jako celku, a na tomto základě vypracování optimálních metod výzkumu a zároveň profilování informačních fondů, zjišťování a získávání informací v informačních jednotkách a jejich soustavách. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • Obsah přednášek
    I. Informační fond a druhy dokumentů
    ˘ dělení dokumentů podle různých hledisek - primární dokumenty, sekundární dokumenty, terciální dokumenty,
    ˘ struktura a funkce informačního fondu - dokumentový fond, dokumentografický fond, faktografický fond.
    II. Profilování fondu dokumentů
    ˘ profilující faktory,
    ˘ hlavní složky profilu fondu,
    ˘ metodický prostředky profilování,
    ˘ metody profilování informačního fondu.
    III. Základní procesy akvizice
    ˘ zjišťování dokumentu, zdroje informací pro zjišťování,
    ˘ obsahové a formální prověřování a vývěr dokumentů do fondu,
    ˘ získání dokumentu,
    ˘ prvotní evidence a vstupní zpracování dokumentu.
    IV. Budování fondu
    ˘ organizace dokumentového fondu,
    ˘ inverzní akvizice,
    ˘ organizace informačního fondu,
    ˘ ukládání primárních dokumentů,
    ˘ ukládání sekundárních dokumentů,
    ˘ klasifikační systémy.
    V. Knižní trh
    ˘ přehled nakladatelů a knižní produkce v ČR,
    ˘ internetová knihkupectví.
    Cvičení
    1. Subjekty knižního trhu
    - klasifikace
    - tradiční zdroje informací
    - www zdroje
    2. Nakladatelé
    - základní informace pro akviziční postupy
    - srovnání zdrojů
    - situace v ČR a zahraničí
    3. Knižní distributoři
    - charakteristika zdrojů
    - praktické využití
    - situace v ČR a zahraničí
    4. Knihkupectví
    - základní informace
    - zdroje a jejich využití v akvizici
    5. Internetová nakladatelství, knihkupectví a obchody
    - Vltava
    - Kosmas
    - Knihservis
    - Odborná literatura
    - Český Amazon
    6. Praktické ukázky postupů při akvizici
    - vyhledávání, výběr a získávání titulů
    - aktuální stav zdrojů o vycházející produkci
    - situace v ČR a zahraničí
    - nové možnosti pro knihovny a informační střediska
Literatura
    doporučená literatura
  • Ullmanová, R. a kol. Metodika budování informačních fondů v odborných knihovnách. Praha, 1988. info
  • Straka, Jiří. Budování informačních fondů. 3. díl. Praha, 1985. info
  • Straka, Jiří. Budování informačních fondů. 2. díl. Praha, 1982. info
  • Straka, Jiří. Budování informačních fondů. 1. díl. Praha, 1980. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
1) aktivní účast na cvičeních (povolena absence ve dvou cvičeních);
2) písemné zpracování a přednes referátu - "Moje oblíbená kniha" - ukázka, o autorovi, charakteristika díla - zařadit z hlediska literární teorie apod. Referát bude hodnocen po přednesení - ústně.
3) Úspěšné zvládnutí zápočtového testu, jedna možnost opravy. Zápočet musí student získat před zkouškou, do zahájení letního semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019.