FPF:UBKTV053 Tv. čt. a lit. na hr. s fil.II - Informace o předmětu
UBKTV053 Tvůrčí čtení a literatura na hranici s filmem II
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Petr Hruška, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, B8203 DrUm)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Osnova
- Předmět je zaměřen na zdánlivě samozřejmou dovednost, jakou je umění číst. Ta je však právě pouze zdánlivá, neboť za umění číst nyní pokládáme rozeznávání písmenek a informací, které text nese. Tady se bude obracet pozornost k vnímání jiných, estetických rozměrů knižního textu se zaměřením na českou poezii a prózu. Cílem je přimět adepty k tzv. novému čtení, rozumově i citově pozornému a ke schopnosti formulovat čtenářský zážitek, ?opřít? ho o argument, myšlenku i dojem, samostatně pracovat s vlastním, originálním čtenářským prožitkem, který není předpojatý a zatížený nánosy toho, jak je klasické dílo v kulturním prostředí odedávna vnímáno, a pomáhat odhalit mnohá klišé, stereotypy a neopodstatněnosti, které se přenášejí z generace na generaci, z učitelů na žáky a z rodičů na děti. Vrátit se ad fontes ke čtení jakoby dětskýma, velkýma očima je nezbytné pro to, abychom literární text znovu ?naučili mluvit?.
V letním semestru bude pozornost věnována próze, mezi díly, která se stanou předmětem seminářů (vždy na každé dílo dvě hodiny semináře), se budou objevovat také ta, která byla zfilmována, která se ke zfilmování chystají nebo která jsou dostatečně ?fotogenická?, aby pro filmové zpracování mohla být využita.
Program seminářů:
Božena Němcová: Babička
Josef Čapek: Nejskromnější umění
Jan Čep: Dvojí domov
Milan Kundera: Falešný autostop
Václav Havel: Asanace
Jan Balabán: Prázdniny
- Předmět je zaměřen na zdánlivě samozřejmou dovednost, jakou je umění číst. Ta je však právě pouze zdánlivá, neboť za umění číst nyní pokládáme rozeznávání písmenek a informací, které text nese. Tady se bude obracet pozornost k vnímání jiných, estetických rozměrů knižního textu se zaměřením na českou poezii a prózu. Cílem je přimět adepty k tzv. novému čtení, rozumově i citově pozornému a ke schopnosti formulovat čtenářský zážitek, ?opřít? ho o argument, myšlenku i dojem, samostatně pracovat s vlastním, originálním čtenářským prožitkem, který není předpojatý a zatížený nánosy toho, jak je klasické dílo v kulturním prostředí odedávna vnímáno, a pomáhat odhalit mnohá klišé, stereotypy a neopodstatněnosti, které se přenášejí z generace na generaci, z učitelů na žáky a z rodičů na děti. Vrátit se ad fontes ke čtení jakoby dětskýma, velkýma očima je nezbytné pro to, abychom literární text znovu ?naučili mluvit?.
- Literatura
- doporučená literatura
- MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno, 2007. info
- ŠTOLBA, J. Nedopadající džbán. Praha, 2006. info
- LEHÁR, J. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha, 2004. info
- KARFÍK, V. Literatura je čitelná. Olomouc, 2002. info
- PROUST, M. Dnové četby. Brno, 1999. info
- AUERBACH, E. Mimesis. Praha, 1998. info
- RICHTEROVÁ, S. Ticho a smích. Praha, 1997. info
- STICH, A. Od Karla Havlíčka k Františku Halasovi. Praha, 1996. info
- TRÁVNÍČEK, J. Poezie poslední možnosti. Praha, 1996. info
- ČERVENKA, M. Styl a význam. Praha, 1991. info
- Informace učitele
- Každý student musí mít vždy přečten ten titul, který bude předmětem semináře, neboť součástí semináře bude vlastní studentův názor na zkoumané dílo. Udělení zápočtu podmiňuje odevzdání písemné práce - čtenářského vhledu do studentem vybraného díla.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2011/UBKTV053