FPF:UHVT0021 Historiografie dějin umění - Informace o předmětu
UHVT0021 Historiografie dějin umění
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Pavel Šopák, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historie-památková péče (program FPF, B7105 HiVe)
- Cíle předmětu
- Přednáška zaměřená na postižení vývoje dějepisu umění jako samostatné vědecké disciplíny od prvních písemných svědectví, dokládajících reflexi výtvarných děl v antice až po 20. století. Zlomové okamžiky v tomto širokém časovém záběru představují údobí středověku, orientovaného na intuitivní přejímání dědictví antiky, plnou sakralizaci umění a zároveň znevážení "umělectví" jako socioprofesního statusu, dále to je renezanční humanismus a jeho přesun zájmu na osobnost umělce (Vasari), dobové spory o umění (základní pojmy - disegno, inventione) a soudobý velký důraz na teorii architektury (Alberti, Serlio, Palladio), malířství nebo sochařství podmíněné heroismem doby (umělec ve středověku byl řemeslník, nyní je objeven jako génius, nositel božího vnuknutí - Michelangelo). Následuje komplikované a obtížně uchopitelné údobí barokní historiografie, s nímž radikálně kontrastuje osvícenství (racionalismus, dějiny umění jako věda a napětí mezi estetickým a historickým) a záhy na to nový historismus 19. století, podněcující plné zhistoričtění a "zmetodičtění" dějin umění až po 20. století, tedy po plné etablování dějepisu umění jako historické vědy využívající řady přístupů, metod a podnětů dalších společenskovědních disciplin.
- Osnova
- 1. Zájem o umění v antice - Pausanias, Plinius Secundus, Vitruvius,
2. Středověk a umění - memorabilia, topografie, úcta ke světcům, opat Suger, receptáře a technologická literatura
3. Zájem o umělcovu osobnost v renezanci; Michelangelo a jeho obdivovatelé
4. Paragone - spory o umění v renezanci a baroku
5. Proměna diskursu dějin umění od pozdní renezance a v baroku
6. Osvícenské dějepisectví a umění - teorie, filozofie, estetika
7. Od Johanna Joachima Wimnckelmanna po Georga Wilhelma Friedricha Hegela, berlínská škola dějepisu umění.
8. Situace v německém dějepise umění v 2. polovině 19. a na počátku 20. století.
9. Vídeňská škola dějepisu umění, vztah vídeňské školy a českých zemí
10. Dějepis umění v Evropě po první světové válce - témata, osobnosti, metodické proměny
11. Český dějepis umění od 1918 do 50. let 20. století - od vídeňské školy k marxismu
12. Situace v dějepise umění od 50./60. let 20. století - přehled názorů, osobností, témat, metodických postupů.
- 1. Zájem o umění v antice - Pausanias, Plinius Secundus, Vitruvius,
- Literatura
- doporučená literatura
- Winceklmann, J. J. Dějiny umění starověku - Stati. Praha 1986. Přeložil a úvodní studii napsal J. Stromšík. info
- Perniola, M. Estetika 20. století. Praha 2000. info
- Horová, A. (ed.). Kapitoly z českého dějepisu umění I.-II. Praha 1984. info
- Belting, H. Konec dějin umění. Praha 2000. info
- Perniola, M. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha 1995. info
- Kramář, V. O obrazech a galeriích. Praha 1983. info
- Kroupa, J. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. Brno 1996. info
- Kudělka, Z. - Samek, B. (eds.). Václav Richter - Umění a svět. Praha 2001. info
- Informace učitele
- Úspěšné absolvování zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2013/UHVT0021