FPF:UBKKTP05 Čten. a čten. gramotnost 1 - Informace o předmětu
UBKKTP05 Čtenářství a čtenářská gramotnost 1
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Základní orientace v předmětech bakalářského stupně studia knihovnictví s důrazem na aktualizované poznatky z literární komunikace a výchovy uživatelů. Orientace v ontogenezi lidské psychiky, v principech socializace a ve vývoji liteární a čtenářské kultury 20. století na úrovni společenskovědního základu SŠ.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Seminář se zaměří na obecnou problematiku čtenářství. Ukazuje možnosti poznání specifických aspektů čtenářství podle věku, pohlaví, čtenářské zkušenosti a sociálního zázemí čtenáře. Jednotlivé etapy čtenářského věku jsou analyzovány v souvislosti s podmínkami knihoven komunitního typu.
- Osnova
- 1. Uvedení do čtenářské terminologie - tradiční a nové koncepce.
2. Předčtenářské období - čtenářské prekoncepty a čtenářská propedeutika.
3. Malý čtenář - tvorba literárního vědomí dítěte ve škole.
4. Prepubescentní čřtenář - čtenářská exploze, kontemplace a identifikace.
5. Pubescentní čtenář - postoje, motivace, zájmy ve vztahu k sobě, k životu a k četbě.
6. Adolescentní čtenář - "nově objevené" čtenářské chování a preference.
7. Mladý dospělý čtenář - hledání prostoru pro četbu a bytí čtenářem.
8. Starší dospělý čtenář - objektivizovaná hodnota čtení.
9. Senior v roli čtenáře - bilancování čtenářské biografie.
- 1. Uvedení do čtenářské terminologie - tradiční a nové koncepce.
- Literatura
- povinná literatura
- TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Brno, 2011. info
- HOMOLOVÁ, Kateřina. Uživatelská propedeutika. Opava, 2010. info
- TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, 2008. info
- HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava, 2008. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň, 2004. info
- CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha, 1982. info
- CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. info
- doporučená literatura
- VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace - Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta
Zápočet - Informace učitele
- 1. Aktivní účast na seminářích (diskuse).
2. Seminární práce - kvalitativní sonda do čtenářství zvolené věkové skupiny. V závěrečném semináři bude prezentováno pomocí ppt prezentace, rozsah písemného elaborátu, který student odevzdá v elektronické nebo písemné podobě, je cca 5 stran s užitím minimálně 5 zdrojů v textu řádně citovaných.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2014/UBKKTP05