UBKKTP05 Čtenářství a čtenářská gramotnost 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2014
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Základní orientace v předmětech bakalářského stupně studia knihovnictví s důrazem na aktualizované poznatky z literární komunikace a výchovy uživatelů. Orientace v ontogenezi lidské psychiky, v principech socializace a ve vývoji liteární a čtenářské kultury 20. století na úrovni společenskovědního základu SŠ.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se zaměří na obecnou problematiku čtenářství. Ukazuje možnosti poznání specifických aspektů čtenářství podle věku, pohlaví, čtenářské zkušenosti a sociálního zázemí čtenáře. Jednotlivé etapy čtenářského věku jsou analyzovány v souvislosti s podmínkami knihoven komunitního typu.
Osnova
  • 1. Uvedení do čtenářské terminologie - tradiční a nové koncepce.
    2. Předčtenářské období - čtenářské prekoncepty a čtenářská propedeutika.
    3. Malý čtenář - tvorba literárního vědomí dítěte ve škole.
    4. Prepubescentní čřtenář - čtenářská exploze, kontemplace a identifikace.
    5. Pubescentní čtenář - postoje, motivace, zájmy ve vztahu k sobě, k životu a k četbě.
    6. Adolescentní čtenář - "nově objevené" čtenářské chování a preference.
    7. Mladý dospělý čtenář - hledání prostoru pro četbu a bytí čtenářem.
    8. Starší dospělý čtenář - objektivizovaná hodnota čtení.
    9. Senior v roli čtenáře - bilancování čtenářské biografie.
Literatura
    povinná literatura
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Brno, 2011. info
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. Uživatelská propedeutika. Opava, 2010. info
  • TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno, 2008. info
  • HOMOLOVÁ, Kateřina. Pedagogicko-didaktické a psychosociální aspekty pubescentního čtenářství. Ostrava, 2008. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň, 2004. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha, 1982. info
  • CHALOUPKA, Otakar. Horizonty čtenářství. Praha, 1971. info
    doporučená literatura
  • VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha, 1995. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Zápočet
Informace učitele
1. Aktivní účast na seminářích (diskuse).
2. Seminární práce - kvalitativní sonda do čtenářství zvolené věkové skupiny. V závěrečném semináři bude prezentováno pomocí ppt prezentace, rozsah písemného elaborátu, který student odevzdá v elektronické nebo písemné podobě, je cca 5 stran s užitím minimálně 5 zdrojů v textu řádně citovaných.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.