UBKTV055 Umění a příroda

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz kombinuje sociologickou a uměleckohistorickou perspektivu při výkladu uměleckého zobrazovaní přírody a využívání přírodních zdrojů v procesu umělecké tvorby. Cílem kursu je seznámit studenty v historickém průřezu se zobrazením přírody (zvířat, rostlin, krajiny) ve výtvarném umění a literatuře od jejich počátků po 20. století.
Osnova
  • Proměny zobrazování přírody jsou interpretovány jako odraz proměn lidského postoje k přírodě vůbec, který dnes ústí mj. k její ochraně a různým typům enviromentálních hnutí. Tyto proměny budou dokumentovány také pomocí sociálně filosofických úvah (nad pojmem života, živé přírody, rozdílnosti mezi přírodou a kulturou), které budou součástí průběžně zadávané četby a usnadní studentům pochopit širší sociální podmíněnost vnímání přírody i jejího zobrazování. Zvláštní pozornost je věnována využívání přírodních objektů v uměleckém díle (land-art, body-art, konceptuální umění) a využívání umění v rámci enviromentálně i antienviromentálně orientovaných sociálních hnutích.
Literatura
    povinná literatura
  • KOMÁREK, S. Příroda a kultura. Svět jevů a svět interpretací. Praha, 2008. info
    doporučená literatura
  • SHEPARD, P. Man in the landscape. A historic view of the esthetics of nature. University of Georgia Press, 2002. info
  • MICHÁLEK, J. Opus Organicum (Živé ve filosofickém myšlení). Praha, 2000. info
  • ANDREWS, M. Landscape and Western art. Oxford, 1999. info
  • GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha, 1995. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018.