UCJAP020 Úvod do didaktiky

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2015
Rozsah
Seminář 12 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do didaktiky svými záměry i pojetím navazuje na disciplínu Pedagogická propedeutika. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení a profesní kompetence studujících. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti. Studenti budou seznámeni se základními didaktickými kategoriemi včetně těch, které podmiňují modernizaci a inovaci didaktiky jako samostatného oboru. Studenti budou probraná témata prakticky realizovat. Získají tím nejen základní pedagogické dovednosti, ale pochopí význam didaktiky pro jejich další pedagogické studium a samotné povolání pedagoga.
Osnova
  • 1. Didaktika jako teorie vzdělávání a vyučování, předmět didaktiky a její postavení v systému pedagogických disciplín.
    2. Základní pedagogické dokumenty - práce s učebními plány, osnovami, RVP a ŠVP, tvorba vlastního celoročního plánu učiva.
    3. Pedagogicko- psychologická diagnostika ve školní didaktice.
    4. Interakce a komunikace ve výuce.
    5. Didaktické zásady. Didaktická analýza učiva vybraného tematického celku.
    6. Výukové cíle a jejich taxonomie - praktický nácvik formulace výchovně vzdělávacích cílů.
    7. Organizační formy výuky. Stanovení vhodných organizačních forem u vybraného učiva vzhledem ke stanoveným výukovým cílům.
    8. Výukové metody. Příprava aktivizačních metod do vyučování.
    9. Materiální didaktické prostředky. Učebnice.
    10. Technologie výuky - příprava didaktického testu z vybraného tematického celku, jeho vyplnění a hodnocení.
    11. Hodnocení - sestavení širšího slovního hodnocení fiktivního žáka za pololetí.
    12. Profesní dráha učitele, kompetence.
    13. Příprava a realizace vyučovací hodiny.
    14. Pedagogická aktualita.
Literatura
    doporučená literatura
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 3.vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika: vybraná témata. Hradec králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7367-054-2. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • PASCH, M.,et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2.vyd. Praha: Portál, 2005, c1998. ISBN 80-7367-054-2. info
  • KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • NIKL, J. Technologie projektování učebních činností prostřednictvím vzdělávacích cílů. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7372-120-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Test
Zápočet
Informace učitele
Vypracování a obhájení seminární práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.