UBKKK002 Informační věda 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2016
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky jsou rozděleny do dvou částí: v první části je soustředěna základní problematika informační vědy v související s jejím historickým vývojem, formováním teoretických východisek a terminologie, hledáním vědeckých metod zkoumání a aplikačních možností. Cílem přednášek je dokumentovat a na základě příkladů demonstrovat úlohu informační vědy jako teoretické disciplíny v neustále rozšiřujícím se spektru informatizace společnosti. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 1) Vznik, formování, vymezení, cíle a metody informační vědy.
    2) Informace v abiotických systémech.
    3) Vztah informace a entropie z pohledu termodynamických zákonů.
    4) Kvantová informace (qubit jako nejmenší fyzikální jednotka informace). Koncepce informační fyziky T. Stoniera. Infon jako jednotka fyzikální informace?
    5) Informace a kybernetika. Přínos N. Wienera.
    6) Statisticko-kvantitativní pojetí informace C. E. Shannona. Informace jako data. Informační šum při přenosu informace.
    7) Informace v biotických systémech. Pojetí informace jako negentropie (E. Schrödinger).
    8) Bio-informace a otevřené nelineární disipativní systémy. Informační procesy jako vytváření řádu z chaosu (I. Prigogine). Organické kódy a sémantická biologie.
    9) Informace genetická a epigenetická. Kognitivní biologie a autopoietické systémy
    (H. Maturana, F. Varela). Život jako poznání, poznání jako informační proces.
    10) Biosociální informace a problémy s protokulturou.
    11) Sociokulturní informace jako výsledek (a zároveň předpoklad) evoluce kultury. Ontologická koncepce 3 světů K. R. Poppera.
    12) Memy jako jednotky sociokulturní informace (R. Dawkins,
    S. Blackmoreová). Analogie a diference sociokulturní evoluce s biologickou evolucí (memy vs. geny).
    13) Problémy s memetikou.
Literatura
    povinná literatura
  • CEJPEK, J. Co je informační věda? I 93, 1993, ,č.3, s. 61-63. info
  • CURRÁS, E. Neuronový metabolismus informácie. Knižnice a vedecké informácie, 1998, č. 4, s. 145-152. info
  • KATUŠČÁK, D.; MATTHAEIDESOVÁ ,- NOVÁKOVÁ, M. Informačná výchova: terminologický a výkladový slovník. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstv, 1998. ISBN 80-08-02818-1. info
    doporučená literatura
  • CURRÁS, E. Informační věda-retrospektivní ohlédnutí. Opava, 2006. info
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • ŠMAJS, J. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno, 2003. info
    neurčeno
  • BELKIN, N;ROBERTSON, S. Information Science and the Phenomenon of Information. Journal of ASIS, 1976, vol. 27, p. 197. info
  • ŽATKULIAK, J, G. Základy informatiky. Bratislava, 1978, s. 7-96. info
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
zápočet - písemný test
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019.