FPF:UBKKTP12 Úvod do znalostní ekonomiky - Informace o předmětu
UBKKTP12 Úvod do znalostní ekonomiky
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Jan Matula
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Aktivní účast na přednáškách a diskusích. Průběžné plnění dílčích úkolů vyplývajících z činnosti na přednáškách.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty znalostní společnosti a znalostní ekonomiky. V širších souvislostech jsou prezentovány základní paradigmata a rysy tzv. "nové" ekonomiky v kontextu společenského vývoje.
- Osnova
- 1) Úvod do problematiky - základní pojmy a definice
Znalostní společnost, znalostní ekonomika, znalostní management, charakteristické
rysy znalostní ekonomiky.
2) Nová ekonomika
Vznik nové ekonomiky, historické souvislosti, politická dimenze změn, globalizace,
Internet, rostoucí vliv Číny.
3) Charakteristické rysy projevy znalostní ekonomiky v mezinárodních souvislostech
Ukazatele nové ekonomiky PIP a Eurostat, index znalostní ekonomiky.
4) Konkurenceschopnost, Inovace
Hodnocení konkurenceschopnosti v mezinárodním srovnání, inovace jako
konkurenční výhoda, strategie, konkurence a hyperkonkurence.
5) Znalostní ekonomika v praxi
Lisabonská strategie, Nadnárodní organizace: OECD, UNESCO, EU, Operační
programy, Výzkum a vývoj.
6) Lidské zdroje a jejich význam ve Znalostní (nové) ekonomice
I. Lidský kapitál jako hlavní výrobní faktor, učící se organizace jako platforma
pro poskytování zboží a služeb, vzájemné učení, tvorba pracovních týmů,
flexibilní přizpůsobení a reakce na permanentně se měnící podmínky,
kreativita, odpovědnost a samostatnost pracovníků, standardizace řízení
lidských zdrojů.
II. Vzdělávání ve Znalostní ekonomice, měnící se role univerzit, transformace
procesů vzdělávání, idea znalostní společnosti, dopady nové ekonomiky na
vzdělávání, potřeba permanentního vzdělávání.
- 1) Úvod do problematiky - základní pojmy a definice
- Literatura
- doporučená literatura
- BARTÁK, J. Od znalostí k inovacím: tvorba, rozvíjení a využívání znalostí v organizacích. 1.vyd. Praha: Alfa nakladatelství, 190 s., 2008. ISBN 978-80-87197-03-5. info
- ČASTORÁL, Z. Strategický znalostní management a učící se organizace. 1.vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o, 2008. ISBN 978-80-86754-99-4. info
- VODÁČEK, L.; VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. 1.vyd. Praha: Management Press, 295 s., 2006. ISBN 80-7261-143-7. info
- INTERNET. Implementation of "Education and Training 2010" Work Programme: Key Competences [online]. Eurepean Commission, Directorate-General for Education and Culture. Dostupný z WWW, 2004. URL info
- INTERNET. Implementation of "Education and Training 2010" Work Programme : Basic Skills, Entrepreneurship and foreign Languages [online]. Eurepean Commission, Directorate-General for Education and Culture. Dostupný z WWW, 2003. URL info
- WALKER, A. J. Moderní personální management. Nejnovější trendy a technologie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 256 s., 2003. ISBN 80-247-0449-8. info
- NĚMEC, V. Projektový management. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 184 s., 2002. ISBN 80-247-0392-0. info
- VODÁČEK, L.; ROSICKÝ, A. Informační management: Pojetí, poslání a aplikace. 1.vyd. Praha: Management Press, 144 s., 1997. ISBN 80-85943-35-2. info
- BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. 1.vyd. Olomouc: Rubico, 343 s., 1996. ISBN 80-85839-09-1. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Ústní zkouška - Informace učitele
- Předmět je ukončen závěrečnou disputací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2016/UBKKTP12