UBKKTP12 Úvod do znalostní ekonomiky

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2016
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Jan Matula
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Aktivní účast na přednáškách a diskusích. Průběžné plnění dílčích úkolů vyplývajících z činnosti na přednáškách.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty znalostní společnosti a znalostní ekonomiky. V širších souvislostech jsou prezentovány základní paradigmata a rysy tzv. "nové" ekonomiky v kontextu společenského vývoje.
Osnova
  • 1) Úvod do problematiky - základní pojmy a definice
    Znalostní společnost, znalostní ekonomika, znalostní management, charakteristické
    rysy znalostní ekonomiky.
    2) Nová ekonomika
    Vznik nové ekonomiky, historické souvislosti, politická dimenze změn, globalizace,
    Internet, rostoucí vliv Číny.
    3) Charakteristické rysy projevy znalostní ekonomiky v mezinárodních souvislostech
    Ukazatele nové ekonomiky PIP a Eurostat, index znalostní ekonomiky.
    4) Konkurenceschopnost, Inovace
    Hodnocení konkurenceschopnosti v mezinárodním srovnání, inovace jako
    konkurenční výhoda, strategie, konkurence a hyperkonkurence.
    5) Znalostní ekonomika v praxi
    Lisabonská strategie, Nadnárodní organizace: OECD, UNESCO, EU, Operační
    programy, Výzkum a vývoj.
    6) Lidské zdroje a jejich význam ve Znalostní (nové) ekonomice
    I. Lidský kapitál jako hlavní výrobní faktor, učící se organizace jako platforma
    pro poskytování zboží a služeb, vzájemné učení, tvorba pracovních týmů,
    flexibilní přizpůsobení a reakce na permanentně se měnící podmínky,
    kreativita, odpovědnost a samostatnost pracovníků, standardizace řízení
    lidských zdrojů.
    II. Vzdělávání ve Znalostní ekonomice, měnící se role univerzit, transformace
    procesů vzdělávání, idea znalostní společnosti, dopady nové ekonomiky na
    vzdělávání, potřeba permanentního vzdělávání.
Literatura
    doporučená literatura
  • BARTÁK, J. Od znalostí k inovacím: tvorba, rozvíjení a využívání znalostí v organizacích. 1.vyd. Praha: Alfa nakladatelství, 190 s., 2008. ISBN 978-80-87197-03-5. info
  • ČASTORÁL, Z. Strategický znalostní management a učící se organizace. 1.vyd. Praha: Vysoká škola finanční a správní, o, 2008. ISBN 978-80-86754-99-4. info
  • VODÁČEK, L.; VODÁČKOVÁ, O. Moderní management v teorii a praxi. 1.vyd. Praha: Management Press, 295 s., 2006. ISBN 80-7261-143-7. info
  • INTERNET. Implementation of "Education and Training 2010" Work Programme: Key Competences [online]. Eurepean Commission, Directorate-General for Education and Culture. Dostupný z WWW, 2004. URL info
  • INTERNET. Implementation of "Education and Training 2010" Work Programme : Basic Skills, Entrepreneurship and foreign Languages [online]. Eurepean Commission, Directorate-General for Education and Culture. Dostupný z WWW, 2003. URL info
  • WALKER, A. J. Moderní personální management. Nejnovější trendy a technologie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 256 s., 2003. ISBN 80-247-0449-8. info
  • NĚMEC, V. Projektový management. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 184 s., 2002. ISBN 80-247-0392-0. info
  • VODÁČEK, L.; ROSICKÝ, A. Informační management: Pojetí, poslání a aplikace. 1.vyd. Praha: Management Press, 144 s., 1997. ISBN 80-85943-35-2. info
  • BĚLOHLÁVEK, F. Organizační chování. 1.vyd. Olomouc: Rubico, 343 s., 1996. ISBN 80-85839-09-1. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Informace učitele
Předmět je ukončen závěrečnou disputací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018.