UCJNUK93 SZZK Pedagogika a psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2017
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Zkouška z pedagogiky a psychologie umožňuje prokázat znalost problematiky související s pedagogickými a psychologickými aspekty vzdělávání a výchovy. Kandidát má prokázat teoretickou znalost jednotlivých otázek a jevů, jakož i schopnost tyto usouvztažnit s učitelskou praxí.
    Pedagogika - okruhy
    1. Vědní obor pedagogika. Vznik, vývoj, předmět pedagogiky. Pedagogika jako věda v konceptu CŽU. Pedagogické disciplíny.
    2. Faktory rozvoje lidského jedince.
    3. Výchova jako předmět pedagogické vědy, výchova, sebevýchova, efektivita výchovného procesu, výchovné zásady. Základní pedagogické pojmy. Cíle a obsah výchovy
    4. Výchovný proces a jeho etapy. Výchovné prostředky.
    5. Osobnost učitele. Vývoj profesní dráhy učitelů. Profesní etika učitele. Osobnost vychovávaného jedince.
    6. Rodina a rodinná výchova. Spolupráce rodiny a školy.
    7. Škola a její klima.
    8. Výchova a volný čas - volný čas a mládež; instituce pro volný čas, výchova ve volném čase a pro volný čas.
    9. Pojetí didaktiky sekundární školy. Učivo. Výukové cíle a taxonomie. Didaktické zásady.
    10. Žák. Pedagogicko-psychologická diagnostika ve školní didaktice. Mimoškolní prostředí. Interakce a komunikace ve výuce. Osobnost učitele a jeho kompetence.
    11. Výukové metody. Organizační formy výuky.
    12. Učební úlohy ve výuce. Materiální didaktické prostředky.
    13. Pojetí předmětu teorie výchovy. Vymezení výchovy. Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí. Složky výchovy a jejich podmíněnost - Mravní výchova, rozumová výchova, pracovní výchova.
    14. Složky výchovy a jejich podmíněnost - estetická výchova, tělesná výchova, výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu, globální výchova, mediální výchova. Výchovné možnosti základní a střední školy.
    15. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd. Sociálně patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě.
    Psychologie - okruhy
    1. Psychologie jako vědní disciplína. Hlavní psychologické směry a jejich představitelé.
    2. Poznávací procesy (čití, vnímání, pozornost, paměť a představivost).
    3. Myšlení a inteligence. Myšlenkové operace v jednotlivých stádiích vývoje dítěte.
    4. Psychologie osobnosti. Endogenní a exogenní teorie osobnosti.
    5. Konstituční a psychologické typologie osobnosti.
    6. Pojem "já", Allportovo proprium a vývoj osobnosti, obranné mechanismy.
    7. Struktura osobnosti. Aktivačně motivační, vztahově postojové vlastnosti osobnosti.
    8. Temperament a třída. Žák a motivace. Tvořivost žáka.
    9. Předmět vývojové psychologie, duševní vývoj, činitelé a zákonitosti duševního vývoje, základní mechanismy vývoje. Stručná historie vývojové psychologie.
    10. Charakteristika mladšího školního věku z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    11. Charakteristika dospívání z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    12. Charakteristika dospělosti z hlediska základních kognitivních, emocionálních a konativních procesů a procesu socializace včetně teorií vztahujících se k tomuto období.
    13. Proces socializace. Interakce učitel x žák (žáci). Zákonitosti procesu připisování příčin; kauzální atribuce a školní výkon. Percepce žáka učitelem.
    14. Náročné životní situace. Stres a jeho zvládání (copingové strategie). Agresivní chování ve školním prostředí. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
    15.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, léto 2019, léto 2020.