UBKKA303 Organizace a řízení knihoven

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2018
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Informační politika - vysvětlení pojmů informace a politika, informační společnost, informační politika, strategické dokumenty národní a nadnárodní informační politiky (eEurope, eČesko, atd.), zásady tvorby informační politiky; informační politika na úrovni Evropské unie, státu, v sektoru kultury.
    Prioritní oblasti státní informační politiky ČR - základní cíle a přínosy státní informační politiky, prioritní oblasti státní informační politiky: Informační gramotnost, Informační demokracie, Rozvoj IS veřejné správy, Komunikační infrastruktura, Důvěryhodnost a bezpečnost informačních systémů a ochrana osobních dat, Elektronický obchod, Transparentní ekonomické prostředím, Informační společnost: stabilní a bezpečná.
    Svobodný přístup k informacím - legislativa, zákon č. 106/1999 Sb., poskytovatelé informací, formální náležitosti žádosti o přístup k informacím, informace vyloučené z poskytování informací.
    E-government a jeho služby - vymezení pojmu e-government, cíle e-governmentu, komunikační infrastruktura veřejné správy, legislativa upravující činnost eGovernmentu v ČR, soustava Czech POINT - typologie poskytovaných služeb, základní registry veřejné správy, datové schránky, zaručený elektronický podpis.
    Informační průmysl - vymezení pojmu, aktéři informačního průmyslu, oblasti informačního průmyslu: tvorba a prodej informace, služby zpracovávající informace, služby šířící informace, výroba zařízení pro zpracování informací, specializované služby vázané na výzkum, služby související s tvorbou zázemí produkce a distribuce informací.
    Současné služby informačního průmyslu - služby poskytování informačního obsahu, služby poskytování infrastruktury umožňující přenos informací a dat a služby vývoje a instalace, přizpůsobení a integrace software, internet a jeho role v informačním průmyslu, odvětví ICT, distribuce informací v elektronickém prostředí (legislativa, informace jako zboží, ochrana intelektuálních práv), databáze patentů, norem, licencované elektronické zdroje, digitalizace.
    Struktura a obsah manažerské práce - management knihoven; manažer; manažerské funkce; time management.
    Týmy, jejich tvorba a řízení - sestavení týmu; organizace a cíle týmu; role týmu; efektivita týmu; proces a techniky týmové spolupráce.
    Personální management - získávání a výběr zaměstnanců; vzdělávání a rozvoj zaměstnanců; řízení kariéry; odměňování zaměstnanců; personální administrativa.
    Marketing obecně - druhy marketingu; implementace marketingu do řízení knihoven.
    Základy metodologie společenskovědního výzkumu - cíle vědeckého zkoumání; fáze výzkumu; plán výzkumu; výzkum a průzkum; tvorba a testování teorií; základní otázky výzkumu v knihovnictví.
    Příprava a realizace výzkumu - výzkumný problém, výzkumná otázka, hypotéza; populace, vzorek a pojem reprezentativnosti; pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní metody výběru respondentů; základní metody sběru dat; výzkumná zpráva.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.