UBKTV033 Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2018
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Novosad (přednášející)
Mgr. Martin Novosad (cvičící)
Garance
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média, formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty, klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji. Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.
Osnova
  • 1. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace
    2. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní
    3. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla
    4. problematika popisu (a povrchu)
    5. tematická interpretace
    6. zařazení díla do dějin umění
    Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích rozebírány.
Literatura
    doporučená literatura
  • MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů,médií a multimédií). Praha, 2008. info
  • FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha, 2007. info
  • BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno, 2007. info
  • LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc, 2001. info
  • CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha, 1996. info
  • WAJDA, A. Moje filmy. Olomouc, 1996. info
  • CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha, 1993. info
  • KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, 1963. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.