UBKKB050 Efektivní komunikace ve službách

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiřina Kudelová (cvičící)
Garance
PhDr. Libuše Foberová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UBKKB050/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Kudelová
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Předmět je ukončen ústní zkouškou, která je zaměřena na prověření získaných teoretických znalostí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem interaktivního semináře Efektivní komunikace ve službách je procvičit naslouchání, naučit se řešit konflikty a efektivně mluvit s druhými lidmi. Probereme jak správně mluvit s kolegy, s nadřízenými (podřízenými) a jak s uživateli. Slova tvoří pouhých 7 % sdělení, 93 % sdělujeme beze slov, tzv. řečí těla. Řeč těla představují gesta, přes tři tisíce různých obličejových výrazů, které spolu tvoří 55 % sdělení a hlas, který tvoří zbylých 38 %. Druhou část semináře tedy zaměříme na příklady nonverbální komunikace.
Osnova
  • 1. Knihovník - knihovna - komunikace - základní terminologické vymezení
    2. Knihovník - knihovna - nadřízený
    3. Komunikační kanály uvnitř knihovny
    4. Knihovník - knihovna - knihovník
    5. Knihovník - knihovna - čtenář/uživatel
    6. Knihovník - knihovna - konflikt
    7. Image knihovníka
    8. Mluvíme i beze slov
    9. Knihovník v roli moderátora PR akcí
    10. Jak komunikovat s médií?
Literatura
    povinná literatura
  • Foberová, Libuše. Knihovník ? knihovna ? komunikace. Dosáhněte co nejlepší komunikace za výpůjčním pultem knihoven. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7054-206-4. info
    doporučená literatura
  • ŠTĚPANÍK, Jaroslav. Umění jednat s lidmi. 2, Komunikace. Praha, 2005. ISBN 80-247-0844-2. info
  • VOSOBA, Pavel. Dokonalé služby: co chtějí zákazníci. Praha, 2004. ISBN 80-247-0847-7. info
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. Praha, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • FISHER, Fred. Postavme mosty mezi občany a úřady místní samosprávy a v zájmu efektivnější spolupráce se naučme, jak zvládat konflikty a neshody. Praha, 2002. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Aktualizace 14/15. Účast na zkoušce je podmíněna předložením seminární práce v rozsahu 15 normostran textu s obsahovým zaměřením na studovanou problematiku.
Předmět je uzavřen zkouškou, která bude udělena po odevzdání a uznání seminární práce. Podrobné informace obdrží studenti na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022.