FPF:FVPUPPV015 Pedagogická psychologie - Informace o předmětu
FVPUPPV015 Pedagogická psychologie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 25. 9. 9:45–13:00 H10, Pá 9. 10. 9:45–13:00 H10
- Předpoklady
- Osvojené poznatky ze základních psychologických disciplín, zvláště z obecné a vývojové psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství němčiny pro střední školy (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na psychologické i pedagogické disciplíny a završuje tak propojení teoretických poznatků a praktických dovedností v rámci profesionálních kompetencí celé pregraduální učitelské přípravy. Předmět tvoří v první části témata z teoretické oblasti (např. předmět, oblasti a význam pedagogické psychologie, metody pedagogické psychologie), druhá část zahrnuje témata související přímo s pedagogickou praxí.
- Osnova
- 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
2. Metody pedagogické psychologie. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.
3. Proces učení podstata, odlišné přístupy k jeho pojetí, determinující faktory. Obecné zákonitosti procesu učení.
4. Sebepojetí a sebeobraz žáka, možnosti rozvoje přiměřeného sebevědomí.
5. Interakce učitel žák v edukačním procesu. Styl učitelova působení. Profesionální sebereflexe učitele.
6. Žák a motivace. Faktory ovlivňující motivaci k učení.
7. Žák a tvořivost.
8. Žák, jeho emoce a učení.
9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces. Styl učení žáka.
10. Agresivní chování ve školním prostředí.
11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování. Otázka školní úspěšnosti.
12. Školní zátěž z pohledu žáka i učitele.
13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
- 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
- Literatura
- povinná literatura
- MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. info
- URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1. info
- URBANOVSKÁ, E. URBANOVSKÁ, E. Sociální a pedagogická psychologie. Učební texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1410-4. info
- KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
- KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
- doporučená literatura
- CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164. info
- PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. info
- HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
- KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
- KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
- PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
- neurčeno
- VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
- KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9. info
- HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
- LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
- VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
- DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
- Výukové metody
- Přednášení
Laboratorní praktika
Studijní praxe
Interaktivní aktivity - Metody hodnocení
- Test
Písemná zkouška
Obhajoba písemně zpracovaného seminárního tématu (referátu) - Informace učitele
- Studium literatury, aktivní účast na výuce (semináře), zpracování seminární práce a dalších úkolů dle aktuálních požadavků vyučujícího.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/FVPUPPV015