FVPUPPV015 Pedagogická psychologie

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 25. 9. 9:45–13:00 H10, Pá 9. 10. 9:45–13:00 H10
Předpoklady
Osvojené poznatky ze základních psychologických disciplín, zvláště z obecné a vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na psychologické i pedagogické disciplíny a završuje tak propojení teoretických poznatků a praktických dovedností v rámci profesionálních kompetencí celé pregraduální učitelské přípravy. Předmět tvoří v první části témata z teoretické oblasti (např. předmět, oblasti a význam pedagogické psychologie, metody pedagogické psychologie), druhá část zahrnuje témata související přímo s pedagogickou praxí.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.
    2. Metody pedagogické psychologie. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.
    3. Proces učení podstata, odlišné přístupy k jeho pojetí, determinující faktory. Obecné zákonitosti procesu učení.
    4. Sebepojetí a sebeobraz žáka, možnosti rozvoje přiměřeného sebevědomí.
    5. Interakce učitel žák v edukačním procesu. Styl učitelova působení. Profesionální sebereflexe učitele.
    6. Žák a motivace. Faktory ovlivňující motivaci k učení.
    7. Žák a tvořivost.
    8. Žák, jeho emoce a učení.
    9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces. Styl učení žáka.
    10. Agresivní chování ve školním prostředí.
    11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování. Otázka školní úspěšnosti.
    12. Školní zátěž z pohledu žáka i učitele.
    13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. info
  • URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1. info
  • URBANOVSKÁ, E. URBANOVSKÁ, E. Sociální a pedagogická psychologie. Učební texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1410-4. info
  • KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
    doporučená literatura
  • CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164. info
  • PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. info
  • HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8. info
  • KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
  • KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
  • PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
    neurčeno
  • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
  • KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9. info
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
  • KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
  • LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
  • DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
Výukové metody
Přednášení
Laboratorní praktika
Studijní praxe
Interaktivní aktivity
Metody hodnocení
Test
Písemná zkouška
Obhajoba písemně zpracovaného seminárního tématu (referátu)
Informace učitele
Studium literatury, aktivní účast na výuce (semináře), zpracování seminární práce a dalších úkolů dle aktuálních požadavků vyučujícího.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022.