UBKCJLBP55 Literatura a etika

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Heczko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Heczko, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Jan Heczko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA ( B )
Schopnost porozumět odbornému (filosofickému a literárněvědnému) textu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se věnuje různým souvislostem mezi literaturou (uměním) a etikou (morálkou), resp. vztahům mezi etickými normami a funkcí literatury. Úvodní lekce představují podoby těchto vztahů v historické perspektivě. Následující části se zabývají etickými podněty a tzv. etickým obratem v současné literární vědě. Jelikož se myšlení o literatuře neděje ve vakuu, jsou uvedeny také některé etické přístupy, jak se jimi zabývá současná filozofie nebo sociologie.
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu: získá přehled o tom, jak se utvářely vztahy mezi uměním a etickými otázkami v průběhu dějin; dokáže se orientovat v hlavních etických přístupech současného myšlení; seznámí se s etickými otázkami různých literárněvědných škol; prohloubí schopnost reflektovat svoji čtenářskou zkušenost.
Osnova
  • 1. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled I.
  • 2. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled II.
  • 3. Umění a/versus morálka, etika a/versus literatura: historický přehled III.
  • 4. Ztráta ctnosti (A. MacIntyre) v tekutém světě (Z. Bauman) a v době kritiky etického esencialismu (poststrukturalismus).
  • 5. Potřeba uspořádaného modelu světa (Ch. Taylor), užitečné fikce (R. Rorty).
  • 6. Angažovaná literatura (J.-P- Sartre, T. Eagleton, P. Bourdieu).
  • 7. Literatura a tradiční hodnoty (W. Booth, F. R. Leavis).
  • 8. Recepční estetika – etické podněty.
  • 9. Hermeneutika – etické podněty I.
  • 10. Hermeneutika – etické podněty II.
  • 11. Dekonstrukce J. Derridy – jak být práv jinému.
  • 12. Etika čtení – J. Hillis Miller.
  • 13. Literatura jako jedinečná událost a odpovědné čtení – Derek Attridge.
Literatura
    povinná literatura
  • GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha: Oikoymenh, 1999.
  • ATTRIDGE, D. Derrida a problematizování literatury. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 102–120.
  • ATTRIDGE, D. „Ta podivná instituce, které se říká literatura“. Rozhovor s Jacquesem Derridou. Aluze, 2000, roč. 4, č. 2, s. 122–150.
  • NÜNNING, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno, 2006. info
  • Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, 2001. info
    doporučená literatura
  • BAUMAN, Z. Tekuté časy. Praha: Academia, 2017.
  • TAYLOR, Ch. Etika autenticity. Praha: Filosofia, 2002.
  • MACINTYRE, A. Ztráta ctnosti. K morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh, 2004.
  • RICOEUR, P. Čas a vyprávění III. Praha, 2008. info
  • KERMODE, F. Smysl konců. Brno, 2007. info
  • DERRIDA, J. Síla zákona. Praha, 2002. info
Výukové metody
Přednášky, domácí příprava – četba, diskuse.
Metody hodnocení
Klasifikovaná rozprava nad vypracovanou seminární prací.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023.