UBKKDBP041 Masová komunikace

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Michal Novotný (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Novotný (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Michal Novotný
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každou sudou středu 16:25–18:00 M13
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKKDBP041/A: každou sudou středu 18:05–19:40 M13, M. Novotný
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Masová komunikace (TV042) by měl absolventům pomoci lépe se orientovat v současném mediálním a informačním prostředí.
Seznamuje studenty se základními teoretickými pojmy, moderními trendy a následně si teoretické znalosti ověřit v praxi
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- orientovat se v současném mediálním a informačním prostředí
- práce s moderními prostředky masové komunikace
Osnova
  • 1. ZÁKLADNÍ POJMY
  • Charakteristika a definice pojmu, význam masových médií; Typologie, masa a další pojmy, základní modely Schémata v toku informací, příklady
  • 2. TYPY MÉDIÍ
  • Printová média (kniha, noviny, časopisy), klady a zápory; Elektronická média - film, rozhlas, televize, paměťová média, internet, sociální sítě
  • 3. MEDIÁLNÍ TÉMATA
  • Žánr a jeho charakteristika, mediální logika a formát, svoboda médií, rovnost a rozmanitost; Objektivita a informační kvalita, morálka, etika, komercionalizace a její důsledky, postmodernismus; Bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
  • 4. KOMUNIKACE NA WEBU
  • Základní prostředky (prohlížeče, e-mail a e-mailing, messaging, VoIP, videocall, stream aj.); Srovnání s ostatními masovými prostředky (publikum, měření, trendy); Multimediální charakter (blogy, podcasting, komentáře a diskuse, online žánry, archivy); Fenomény Google a Seznam
  • 5. SOCIÁLNÍ SÍTĚ
  • Charakteristika a základní přehled, žebříčky, známé a méně známé sítě; Trendy, porovnání funkcionality (messengery, fotkoviště, youtube); Úvod do marketingu na sociálních sítích
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. . Internetová publicistika. Praha, 2011. info
  • OSVALDOVÁ, B., HALADA, J. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3., rozš. vyd. Praha: Libri, 2007. ISBN 978-807-2772-667. info
  • McQUIAL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha, 2007. info
    doporučená literatura
  • BEDNAŘÍK, Petr; JIRÁK, Jan; KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií : Od počátku do současnosti. Praha, 2011. info
  • BEDNÁŘ, Vojtěch. Marketing na sociálních sítích: prosaďte se na Facebooku a Twitteru. Brno, 2011. info
  • RUSS-MOHL, S., BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika. Kompletní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha, 2005. info
    neurčeno
  • NOVOTNÝ, M. Markomu.cz (Online svět, sociální sítě, návody a nástroje) [online]. Dostupné z: https://markomu.cz
Výukové metody
Přednáška, seminář.
Metody hodnocení
Seminární prezentace Ústní pohovor Docházka 80 % (1 absence)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.