FPF:UBKKDBP044 Ateliér scénáristické tvorby - Informace o předmětu
UBKKDBP044 Ateliér scénáristické tvorby
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2020
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Stanislava Chrobáková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Stanislava Chrobáková, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (program FPF, KDDP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby si studenti nejen osvojili scenáristickou praxi a postupy, ale aby se prakticky seznámili také s teorií tvorby scénářů a uměli rozlišovat například mezi motivem a tématem.
- Výstupy z učení
- Student by měl po absolvování předmětu být schopen vytvořit vlastní scénář jak v oblasti filmové, tak rozhlasové.
- Osnova
- 1. Stručný popis prvotního nápadu a jeho stylizace do premisy, zkoumání jeho životaschopnosti (mýty, legendy, pověsti, pohádky). Téma = poselství
- 2. Formování prvotního nápadu, důraz na sdělitelnost myšlenky
- 3. Uvěřitelnost, analýza děje, dramatizace vyprávění
- 4. Konflikt - budování, gradace, vyvrcholení, odeznění
- 5. Tvorba bodů zlomu
- 6. Základní prvky dramatizace
- 7. Mapa vnitřních dějů
- 8. Mapa vnějších dějů
- 9. Vyjadřování obrazem - zviditelňování neviditelného
- 10. Zvuk - zvuková dramaturgie
- 11. Motiv; leitmotiv, motivické linie
- 12. Pointa. Závěr. Uzavření všech motivů.
- 13. Struktura vyprávění - tradiční trojaktová struktura. Ukotvení scénáristických principů
- Literatura
- povinná literatura
- ARONSONOVÁ, L. Scénář pro 21. století, AMU Praha, 2014.
- CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh, Praha, 2014.
- LABÍK, L. Dramaturgia strihovej skladby (horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu). Zlín: VeRBum, 2013.
- MAKOVIČKA, D. Televizní příběh, DIFA JAMU, Brno, 1996.
- FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář, Praha, 2007.
- doporučená literatura
- http://fondkinematografie.cz/assets/media/studie%20komplet.pdf
- CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny, Portál, Praha, 2000.
- Výukové metody
- Písemná cvičení, osobní konzultace s vyučujícím, korespondenční úkoly
- Metody hodnocení
- Ústní a písemné prověření znalostí (scenáristické metody, postupy a nástroje – na konkrétních scenáristických cvičeních ověření zvládnutí scenáristického software, odevzdání částí scénářů, cvičení a etud). Účast na seminářích (75 %).
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2020/UBKKDBP044