UBKTN031 Digitální restaurování obrazové a zvukové složky AV díla I

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jaroslav Zajíček (cvičící)
Garance
MgA. Jaroslav Zajíček
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UBKTN031/A: Po 14. 12. 15:35–19:40 D2, Út 15. 12. 8:05–14:40 D2, St 16. 12. 8:05–14:40 D2, J. Zajíček
UBKTN031/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Zajíček
UBKTN031/C: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Zajíček
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodami používanými při rekonstrukci a restaurování obrazové i zvukové složky kinematografických děl, počínaje filmově archivářským průzkumem (zjišťujícím dostupné zdrojové materiály, jejich kvalitu a vlastnosti, ale také různých verzí filmu), přípravou hmotných substrátů laboratoři (čištění, zhotovování testů apod.), jejich digitalizací až k vlastnímu restaurátorskému procesu kombinujícími tradiční i digitální postupy (včetně dokumentace celého procesu a bezpečné archivace restaurovaných děl pro budoucí využití).
Osnova
  • První část kurzu umožní studentům si formou praktického nácviku osvojit konkrétní postupy a metody automatizovaného i ručního restaurování obrazové složky kinematografického díla (retuše a odstranění nečistot, chlupů, rýh, otlaků, slepek nebo nahrazení odloupnutých částí emulze; stabilizace okeničky a potlačení chvějícího se obrazu; rekonstrukce mezititulků; jasové a obrazové korekce apod.).
    Součástí výuky bude představení etických zásad restaurátorské práce stanovené mezinárodními úmluvami a kodexy, vedoucích k zachování původní podoby audiovizuálního díla, jak ho bylo možné spatřit v době jeho vzniku. S poukazem na neetické postupy spojené s tzv. remasterováním, které věrnost originálu nerespektuje a snaží se ho v mnohých ohledech dodatečně vylepšovat. Velký důraz bude kladen na praktickou část s využitím zázemí digitální laboratoře Kabinetu audiovizuální techniky.
Literatura
    doporučená literatura
  • Journal of Film Preservation. Brusel: FIAF. info
  • Střih záznamu hudby. Praha: AMU 2007. info
  • Studijní materiály FIAF. Bologna: L'Immagine Ritrovata. info
  • Studijní materiály FIAT. Paris: Institut National de l'Audiovisuel. info
  • HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. Praha: Linde, 2009. info
  • MERRITT, R. Crying in Colour: How Hollywood coped when Technicolour. NFSA Journal 3, 2008. info
  • READ, P., MEYER, M.-P. Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. info
  • ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003. info
  • PEŠEK, J. Základní principy TV a magnetického záznamu obrazu. Praha: AMU, 2003. info
  • Code of Ethics. FIAF, 2002. info
  • CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002. info
  • URBAN, M. Filmová laboratoř. Praha: AMU, 2001. info
  • FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996. info
  • HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991. info
  • MORÁVEK, J. Filmové materiály pro I. a II. ročník SOU učební obor filmový laborant. SPN: Praha, 1987. info
  • BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972. info
Informace učitele
Aktivní účast ve výuce a splnění zadaných úkolů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.