FPF:UBKCJLNP01 Metody literární historie - Informace o předmětu
UBKCJLNP01 Metody literární historie
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2021
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Tichý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Tichý, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- Po 9:45–10:30 M13
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program FPF, CJLnp)
- Cíle předmětu
- Předmět v historické perspektivě mapuje různé přístupy k psaní dějin literatury od druhé poloviny 19. století po současnost; velká pozornost je věnována čtení a metodologické reflexi konkrétních textů.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat hlavní metodologie 19. a 20. století;
- identifikovat rozdíly mezi různými přístupy;
- určit vazbu na obecně historické myšlení v literární historii;
- reflektovat metodologická východiska konkrétního literárněhistorického textu;
- kriticky reflektovat přístupy ve svém literárněhistorickém textu (závěrečné práci) - Osnova
- 1. Zrození literární historie jako „vědy“ – pozitivismus, německá Literaturwissenschaft.
- 2. Antipozitivistické metodologie konce 19. století – estopsychologie, duchověda; syntézy: Lansonovo „explication de texte“.
- 3. Počátky české literární historie – Vlčkova škola, Arne Novák.
- 4. „Likvidace“ literární historie formalistickými proudy 1. poloviny 20. století (ruský formalismus, new criticism).
- 5. Český strukturalistický historismus.
- 6. Marxismus v literární historii, problém teorie nadstavby, Vodičkova teorie úkolů.
- 7. Marxistické inspirace v západní Evropě: L. Goldmann, R. Williams, kulturní materialismus, koncept „distant reading“.
- 8. Hermeneutické přístupy k dějinám (Gadamer) a obrat ke čtenáři: kostnická škola (Jauss), inspirace školou Annales: „dějiny literárních děl“ (Chartier), inspirace reader-response criticism (Fish).
- 9. Diskuse o narativitě (literárních) dějin: Barthes, White, Ricoeur, Veyne, Certeau…
- 10. Foucault revolucionizuje historii.
- 11. „Nová věda o dílech“ P. Bourdieua.
- 12. Nový historismus / kulturní poetika.
- 13. České diskuse o psaní literárních dějin od 90. let.
- Literatura
- povinná literatura
- KUBÍČEK, T. Felix Vodička – názor a metoda. Praha: Academia, 2010.
- MÜLLER, R., ŠEBEK, J. (eds.) Texty v oběhu: Antologie z kulturně materialistického myšlení o literatuře. Praha: Academia, 2014.
- PAPOUŠEK, V., TUREČEK, D. Hledání literárních dějin. Praha - Litomyšl, 2005. info
- doporučená literatura
- Slovo a smysl, 2004, č. 2
- DE CERTAU, M. Psaní dějin. Brno: CDK, 2012.
- MORETTI, F. Grafy, mapy, stromy: abstraktní modely literární historie. Praha: Karolinum, 2014.
- JANOUŠEK, P. Černá kočka aneb Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie. Praha, 2012. info
- COSETINO, A. Vědecký realismus a literatura. Praha, 2011. info
- BOURDIEU, P. Pravidla umění. Brno, 2010. info
- BLÁHOVÁ, K. České dějepisectví v dialogu s Evropou (1890-1914). Praha, 2009. info
- WIENDL, J. (ed.). Hledání literárních dějin v diskusi. Praha - Litomyšl, 2007. info
- BOLTON, J. (ed.). Nový historismus / New historicism. Brno, 2007. info
- FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha, 2002. info
- Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno, 2001. info
- Výukové metody
- Přednášky, komnetované čtení.
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2021/UBKCJLNP01