ARTAVTBP51 Psychologie reklamy

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Ševčík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Ševčík, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 11:25–13:00 D1, kromě Čt 13. 10.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ARTAVTBP51/A: každý lichý čtvrtek 13:05–14:40 D1, kromě Čt 13. 10., M. Ševčík
Předpoklady
nejsou definovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Predmet Psychológia reklamy má za cieľ poskytnúť základné teoretické vedomosti a prehľad o problematike reklamy z psychologického hľadiska a vysvetliť základné psychologické pojmy v súvislosti s reklamou.
Osnova
  • 1. Teoretické východiská z oblasti reklamy a marketingovej komunikácie. Reklama ako nástroj marketingovej komunikácie.
  • 2. Druhy reklamy. Cieľová skupina. Proces komunikácie.
  • 3. Základné psychologické smery.
  • 4. Výskumné metódy.
  • 5. Vnímanie reklamy a bariéry při pôsobení reklamy.
  • 6. Účinnost reklamy.
  • 7. Osobnosť príjemcu reklamných výpovedí. Charakteristiky osobnosti. Teórie osobnosti. Typológia príjemcov reklamných výpovedí.
  • 8. Percepcia a zmyslové vnímanie. Pamäť.
  • 9. Motivácia.
  • 10. Učenie.
  • 11. Emócie v reklame. Emócie prijímateľa reklamného posolstva.
  • 12. Archetypy v reklame.
  • 13. Reklama ako nástroj marketingovej komunikácie – rekapitulácia princípov, reflexia.
Literatura
    povinná literatura
  • CLOW, K a BAACK. Integrated Advertising, Promotion, and Marketing Communications. 9th. Harlow: Pearson Education Limited, 2022. ISBN 978-1-292-41121-7. info
  • HRADISKÁ, E. Psychológia médií. Bratislava: Eurokódex, 2009.
  • : KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-0513-2. info
  • SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu. 2. vyd. Zlín: Aleš Čeněk, 2005.
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy. 4. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4005-8. info
    doporučená literatura
  • KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0105-2. info
  • KOUDELKA, J. Pestrý svět referenčních skupín v reklamě. Marketing a komunikace, 2005. info
  • MONZEL, M. 99 tipů pro úspěšnější reklamu. Praha: Grada, 2009. info
  • PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy - průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka a MIKEŠ JIŘÍ. Reklama: jak dělat reklamu. 4. vyd. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-247-5865-7. info
Výukové metody
přednášky, semináře, analýzy, diskuse, prezentace, domácí cvičení
Metody hodnocení
Účast na seminářích (75 %)
Seminární práce v rozmezí 5 stran textu (analýza vybraného reklamního komunikátu prostřednictvím psychologické teorie)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023.