FPF:ARTAVTNP06 Souč. evropská kinematografie - Informace o předmětu
ARTAVTNP06 Současná evropská kinematografie a televizní tvorba
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- MgA. Kristína Pupáková (přednášející)
- Garance
- MgA. Kristína Pupáková
Ústav filmové, televizní a rozhlasové tvorby – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- St 9:45–11:20 KINO
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- povinný
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba (program FPF, AVT-np)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na základní orientaci v evropských kinematografiích od 80. let do současnosti. Výklad se bude věnovat seznámení s nejvýznamnějšími filmovými tvůrci a díly tohoto období, stejně jako popisu zásadních trendů a vývojovými tendencemi v rámci kinematografií i televizní tvorby evropských států v jednotlivých desetiletích. Zajímat nás bude rovněž společensko-politický, hospodářský a širší kulturní kontext nejdůležitějších evropských děl. Součástí výuky bude také představení významných osobností (scenáristů, režisérů, kameramanů, herců, hudebních skladatelů, střihačů či mistrů zvuku aj.) a jejich tvorby. Cílem kurzu je, aby studenti získali praktickou orientaci v dějinách evropské kinematografie posledních let, která jim bude nezbytnou studnicí vědomostí, ale i cennou oporou či inspirací při realizaci vlastních projektů. Na přednášku budou navazovat studijní projekce k dějinám evropské kinematografie a televizní tvorby.
- Výstupy z učení
- Základní přehled v současné evropské kinematografii a televizní tvorbě od 80. let 20. století do dneška.
- Osnova
- 1. Odliv diváků a stav evropské filmové produkce v 80. letech (technologické proměny, estetické změny)
- 2. Evropská filmová postmoderna (změna pozice umělecké kinematografie, nemožnost vyprávět příběh, neobarokní vize, propojení se světem TV, reklam a videoklopů, dialog s jinými uměními)
- 3. Nová témata a práce s formálními prostředky v evropských produkcích v 90. letech (reflexe sociálních problémů, sebereflexivní kinematografie, sexualita, ženy a queer cinema)
- 4. Film jako dokument (vliv digitálních kamer, hnutí Dogma)
- 5.–6. Neoklasicismus – film jako obraz (práce s klasickými formami až ke specifickým žánrům)
- 7.–8. Cinema jako hra (narušování hranic kinematografie)
- 9.–10. Film jako umělecké dílo (radikálnost v autorských výpovědích)
- 11. Spektakulární podívaná (manýristické tendence v evropských dílech, vztah k opeře, divadlu a výtvarnému umění)
- 12. Rozvoj televizních formátů v evropských produkcích a vzestup seriálového vyprávění příběhů
- 13. Opakování
- Literatura
- povinná literatura
- BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
- NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010.
- DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: AMU, 2004.
- doporučená literatura
- PATALAS, E. – GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968.
- GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: AMU, 2004.
- BARSAM M. R. Non-fiction film. Bloomington: Indiana University Press, 1992.
- PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895-2005. Praha: Academia, 2009.
- CHERCHI, P. U. Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU, 2002.
- Výukové metody
- přednáška s projekcemi
- Metody hodnocení
- Aktivní účast ve výuce, zkouška, písemný test, analýza vybraného snímku.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2022/ARTAVTNP06