UBKKBK0005 Kurz práce s informacemi

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
10 hod/sem. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michaela Mrázová (cvičící)
doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače formou seminářů s problematikou informační gramotnosti resp. informačního vzdělávání, dále poskytnout základní informace o licencovaných elektronických zdrojích, o možnostech a službách pro vyhledávání v tomto typu elektronických zdrojů. Dalším cílem předmětu je přiblížit problematiku tvorby kurzů informační gramotnosti a seznámit se současným stavem a vývojem této vzdělávací činnosti nejen v ČR.
Osnova
  • 1. Teorie a praxe v oblasti informačního vzdělávání - gramotnost, informační gramotnost, historický vývoj přístupu k IVIG (Informační vzdělávání a informační gramotnost), sdružení, iniciativy a klastry pro informační vzdělávání v ČR a ve světě. 2. Volné zdroje - vyhledavače, metavyhledavače, předmětové katalogy, katalogy paměťových institucí (OPAC), souborné katalogy, informační oborové brány, metody vyhledávání ve volných zdrojích. 3. Elektronické informační zdroje (EIZ) - historický vývoj služeb, specializované služby poskytovatelů EIZ, praktické vyhledávání v jednotlivých EIZ, financování EIZ, grantové programy pro financování licencovaných zdrojů. 4. Metody a nástroje pro vyhledávání informací – informační požadavek, definování problému, klíčová slova, zužování a rozšiřování tématu, volba vhodného zdroje a nástroje pro vyhledávání, Booleovské a proximitní operátory, rešeršní strategie. 5. Speciální druhy dokumentů – šedá literatura (charakteristika, druhy dokumentů), databáze šedé literatury, institucionální repozitáře závěrečných a kvalifikačních prací, NUŠL (poslání, cíl), patenty a normy. 6. Metodika a dobrá praxe IVIG - obsahová náplň kurzu, dobrá praxe, portály, sdružení a klastry zaměřené na informační vzdělávání a informační gramotnost.
Literatura
    doporučená literatura
  • HORTON, Forest Woody. Overview of information literacy resources world wide. Paris: UNESCO, 2013. ISBN 978-92-3-001131-4.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Test, praktické ověření získaných znalostí a dovedností.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.