UBKKBP0002 Čtenářství a čtenářská gramotnost

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 15:35–17:10 H3
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKKBP0002/A: Čt 17:15–18:50 H3, M. Timko
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je seznámení s koncepty čtenáře od nejstarších dob po současnost; seznámit studenty s konceptem čtenáře jako nutné složky v procesu literární komunikace; seznámit studenty s konceptem čtenářské gramotnosti jako základní dovednosti profese knihovníka a informačního pracovníka a v neposlední řadě seznámit studenty s průvodci průzkumů čtenářů a čtení v ČR pod vedením prof. J. Trávníčka (2007, 2010, 2013).
Osnova
  • Osnova (tematické bloky): 1. Základní terminologická východiska pro poznání kategorie čtenář, čtenářství a čtenářská gramotnost. Četba aktivní a pasivní. 2. Čtenář a čtení v antice a středověku; 3. Čtenář a čtení v novověku a v období romantismu; 4. Přehled konceptů čtenáře a čtení ve 20. století (kostnická, buffalská a birminghamská škola); 5. Postmoderní čtenáři a čtení ve 21. století – autor jako čtenář, čtenář jako autor (strukturalistické a poststrukturalistické přístupy); 6. Čtenář a význam literárního díla; 7. Četba jako vyšší lidská potřeba – motivace četby, funkce četby. Psychologické aspekty procesu četby. Osobnost a typologie čtenáře; 8. Zakázané čtení, cenzura a bibliokaust; 9. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – proč je dělat a jak je dělat?; 10. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení, kupování, půjčování; 11. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – co čteme?; 12. Průzkumy čtení a čtenářství v České republice (2007, 2010, 2013) – čtení a internet, čtenářská socializace; 13. Diskuse, metareflexe, opakování.
Literatura
    povinná literatura
  • JACKO, T. Autor a čtenář jako představy: koncepty autora a čtenáře v moderním a postmoderním myšlení. Praha: Togga, 2014. 203 s. ISBN 978-80-7476-045-7.
  • MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2012, 480 s. ISBN 978-80-7294-231-2.
  • MANGUEL, A. Cestovatel, věž a červ: Čtenář jako metafora. Brno: Host, 2016, 147 s. ISBN 978-80-7491-568-0.
  • BÁEZ, F. Obecné dějiny ničení knih. Brno: Host, 2013, 597 s. ISBN 978-80-7294-697-6.
    doporučená literatura
  • TRÁVNÍČEK, J. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 978-80-7294-270-1.
  • TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-80-7294-515-3.
  • TRÁVNÍČEK, J. Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). Brno: Host, 2014, 190 s. ISBN 978-80-7491-256-6.
  • ŠTOCHL, M. Teorie literární komunikace. Praha: Akropolis, 2005, 218 s. ISBN 80-86903-09-5.
  • ECO, U. Lector in fabula: Role čtenáře aneb Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia, 2010, 290 s. ISBN 978-80-200-1828-1.
  • BOLLMANN, S. Ženy a knihy: Vášeň s následky. Brno: Host, 2015, 349 s. ISBN 978-80-7491-410-2.
Výukové metody
Výklad, analýza, kritická reflexe, diskuze.
Metody hodnocení
Vypracování dvou krátkých (pracovních) textů během semestru, čtenářská biografie. Ústní rozprava z probrané látky.
Informace učitele
Aktivní účast na seminářích minimálně 75 %.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zp před Zk
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.