UBKKBP002 Informační věda 1

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2022
Rozsah
2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Čt 9:45–11:20 H2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UBKKBP002/A: Čt 11:25–13:00 H2, M. Timko
UBKKBP002/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen. M. Timko
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je osvojit si základní terminologii informační vědy a reflektovat její hlavní problémy a metody výzkumu, zvládnout základní koncept pojmu informace z hlediska různých vědních oborů a disciplín (důraz na multioborovost) a kultivovat teoretické a kritické myšlení posluchačů s přesahem do praxe.
Osnova
  • Osnova – bloky:
    1. Předmět informační vědy. Základní terminologie;
    2. Informace v abiotických systémech;
    3. Vztah informace a entropie z pohledu termodynamických zákonů;
    4. Evolučně ontologické pojetí informace, dva ontické řády (informace přirozená a sociokulturní;
    5. Capurrovo informační trilema a jeho řešení prostřednictvím evolučně ontologického konceptu informace;
    6. Kvantová informace (quibit jako nejmenší fyzikální jednotka informace). Koncepce informační fyziky T. Stoniera. Infon jako jednotka „fyzikální“ informace?;
    7. Informace a kybernetika. Přínos N. Wienera. Statisticko-kvantitativní pojetí informace C. E. Shannona. Informace jako data. Informační šum při přenosu informace;
    8. Informace v biotických systémech. Pojetí informace jako negentropie (E. Schrödinger);
    9. Bio-informace a otevřené nelineární disipativní struktury. Informační procesy jako vytváření řádu z chaosu (I. Prigogine). Organické kódy a sémantická biologie;
    10. Informace genetická a epigenetická. Kognitivní biologie a autopoietické systémy (H. Maturana, F. Varela). Život jako poznání, poznání jako informační proces;
    11. Biosociální informace a problémy s protokulturou;
    12. Sociokulturní informace jako výsledek (a zároveň předpoklad) evoluce kultury. Ontologická koncepce 3 světů K. R. Poppera;
    13. Memy jako jednotky sociokulturní informace (R. Dawkins, S. Blackmoreová). Analogie a diference sociokulturní evoluce s biologickou evolucí (memy vs. geny). Problémy s memetikou.
Literatura
    povinná literatura
  • BAWDEN, D. a ROBINSON, L. Úvod do informační vědy. 1. vydání. Doubravník: Flow, 2017. ISBN 978-80-88123-10-1.
  • GLEICK, J. Informace: historie. Teorie. Záplava. Praha: Dokořán, 2013. ISBN 978-80-7363-415-5.
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. Praha: UK v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1037-5.
  • ŠMAJS, J. Filosofie – obrat k Zemi: evolučněontologická reflexe přírody, kultury, techniky a lidského poznání. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1639-3.
    doporučená literatura
  • NAUMANN, F. Dějiny informatiky: od abaku k internetu. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1730-7.
  • WIENNER, N.: Kybernetika a společnost. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1963.
  • BARBIERI, M. Organické kódy: úvod do sémantické biologie. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1403-9.
  • BLACKMOREOVÁ, S. Teorie memů: kultura a její evoluce. Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-394-3.
  • HAVLÍK, V. Memy a teorie univerzálního darwinismu. In Nosek, J. (ed.): Memy ve vědě a filosofii. Praha: Filosofia, 2004. ISBN 80-7007-196-6.
Výukové metody
Přednášky, diskuse, kritická analýza
Metody hodnocení
Písemný test (po domluvě možná i ústní zkouška).
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Zp před Zk
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.