UBKKBK0009 Úvod do studia knihovnictví

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
zima 2023
Rozsah
8 hod/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Dušan Katuščák, PhD. (přednášející)
prof. PhDr. Dušan Katuščák, PhD. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Dušan Katuščák, PhD.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Všeobecná orientácia v kultúre na úrovni stredoškolských vedomostí. Základné poznatky o jazykovej a literárnej komunikácii a IKT. Znalosti z kultúrnej histórie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl výuky Cílem předmětu je uvést studenta do problematiky studia knihovnictví a do současných témat a trendů, které souvisí s provozováním knihovny. Posluchač je seznámen se základními termíny a procesy, které probíhají v paměťových institucích, dále pak s legislativou nezbytnou pro zajištění činnosti knihoven, a v neposlední řadě s technologiemi, které jsou v současnosti využívány k zajištění služeb knihoven. Osnova - bloky 1. Knihovna jako paměťová instituce, typy knihoven v ČR a v EU, základní legislativní zajištění provozu paměťových institucí, role knihoven v informační politice ČR. 2. Knihovna jako systém pro příjem, zpracování, uchování a distribuci informací a znalostí. Hlavní, vedlejší a řídící procesy v knihovnách s ohledem na typ knihovny. 3. Knihovnicko-informační služby – primární, sekundární, terciární a doplňkové služby knihoven, služby knihoven pro specifické typy uživatelů. Kompetence pracovníků v paměťových institucích, přehled činností a rolí nezbytných pro zajištění provozu knihovny. 4. Informační a komunikační technologie v paměťových institucích – Automatizované knihovní systémy, on-line katalogy knihoven, výměna knihovnických metadat včetně mezinárodní výměny, metadatové standardy, dokumentografické a faktografické informační systémy, digitalizace a digitální knihovny, technologie pro ochranu knihovního fondu. 5. Knihovna jako centrum služeb pro komunity – komunitní knihovny a jejich pojetí, funkce a poslání komunitních knihoven v ČR, EU a ve světě.
Výstupy z učení
Znalosti o základních disciplinách oboru Podstata činnosti knihoven, procesy, standardy Teoretické základy oboru
Osnova
  • Osnova 1. Knihovna jako paměťová instituce, typy knihoven v ČR a v EU, základní legislativní zajištění provozu paměťových institucí, role knihoven v informační politice ČR. 2. Knihovna jako systém pro příjem, zpracování, uchování a distribuci informací a znalostí. Hlavní, vedlejší a řídící procesy v knihovnách s ohledem na typ knihovny. 3. Knihovnicko-informační služby – primární, sekundární, terciární a doplňkové služby knihoven, služby knihoven pro specifické typy uživatelů. Kompetence pracovníků v paměťových institucích, přehled činností a rolí nezbytných pro zajištění provozu knihovny. 4. Informační a komunikační technologie v paměťových institucích – Automatizované knihovní systémy, on-line katalogy knihoven, výměna knihovnických metadat včetně mezinárodní výměny, metadatové standardy, dokumentografické a faktografické informační systémy, digitalizace a digitální knihovny, technologie pro ochranu knihovního fondu. 5. Knihovna jako centrum služeb pro komunity – komunitní knihovny a jejich pojetí, funkce a poslání komunitních knihoven v ČR, EU a ve světě.
Literatura
    povinná literatura
  • Katuščák, Dušan. 2019. Úvod do studia knihovnictví. Skripta v systému is.slu.cz. Náhradní obsah: Katuščák, Dušan. 2019. Úvod do studia knihovnictví. Skripta v systému is.slu.cz. Dostupné: https://is.slu.cz/auth/el/1924/zima2020/UBKKBP0001/?fakulta=1924;
  • CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení: úvod do informační vědy. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1037-5.
  • KATUŠČÁK, Dušan, Libuše FOBEROVÁ, Marek TIMKO a Richard PAPÍK. Kompendium knihovnictví 1. Online. 2022. vyd. Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna, 2022, 304 s. ISBN 978-80-7054-306-1. info
  • VODIČKOVÁ, Hana. Nástin druhové klasifikace knihovnicko-informačních služeb. Knihovna plus [online]. 2009, č. 2 [cit. 2017-09-22]. Dostupný z WWW: . ISSN 18015948.
  • https://www.mzk.cz/sites/mzk.cz/files/souboryMZK/pdf/mzk-prirucka_pro_knihovniky.pdf
    doporučená literatura
  • KAJBERG, Leif; a LØRRING, Leif. (ed.). European Curriculum Reflections. Copenhagen: The Royal School of Library and Information Science, 2005. ISBN 87-7415-292-0.
  • Knihovnický tisk: DUHA, Knihovna – knihovnická revue, Bulletin SKIP, Čtenář, Knižnica, U nás, ItLib, Biblioteca Nostra ad.
Výukové metody
Prednáška, výklad, názorné metódy, ilustrácia, samostatná tvorivá práca pri sprístupnení trendov podľa inštrukcií učiteľa, Prezentácie, prednášky, diskusie.
Metody hodnocení
Skúška - Test ca 200 otázok z rozsahu poskytnutých študijných materiál. Odpovedníky. 20 individuálne vybratých otázok. Bodové hodnotenie. Bez odevzdání seminární práce (rozsahu 5-10 normostran) není možné se přihlásit se ke zkoušce. Zkouška je vedena jako ústní rozprava nad vylosovaným okruhem. Účast na přednáškách/seminářích minimálně 75 %.
Informace učitele
V priebehu semestra prebiahajú konzultácie a komunikácia osobne v stanovenom čase a formou dopisov prostredníctvom is.slu.cz.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.