FPF:UHVHMBP027 Muzejní management a marketing - Informace o předmětu
UHVHMBP027 Muzejní management a marketing
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavězima 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Rozvrh
- St 9:45–11:20 M7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Historie-muzeologie (program FPF, HiMu)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními problémy, pojmy a vztahy muzejního managementu a marketingu.
- Výstupy z učení
- Posluchač získá znalosti v oblasti aplikace systémového přístupu v managementu neziskových organizací a kulturních institucí, v oblasti marketingu muzea a aplikace manažerských technik v muzejní praxi; hlavní důraz přitom bude kladen na plánování a projektování, tvorbu koncepcí a dlouhodobých strategií v konkrétních podmínkách muzeí v České republice. Studenti se také seznámí s hlavními principy public relations a fundraisingu.
- Osnova
- 1. Úvod do teorie managementu a marketingu. 2. Teoretické a koncepční přístupy k managementu a marketingu kulturního dědictví. 3. Vnitřní a vnější podmínky pro fungování muzea. 4. Management a základní úkoly manažerů muzeí; muzeum a zřizovatel; financování muzeí; tvorba rozpočtu v příspěvkové organizaci. 5. Organizační řád a provozní řády muzea. 6. Proces řízení v muzeu: plánování, organizování, výběr a rozmístění spolupracovníků, vedení a kontrola. 7. Management sbírkotvorné činnosti. 8. Marketing muzeí; marketingový výzkum muzejního publika. 9. Portofoliová analýza marketingu muzea; rozvoj finančních zdrojů; vstupné a cenová politika; komerční činnost a služby; sponzoring. 10. Strategické plánování v muzeu. 11. Projektové řízení. 12. Evaluace činností muzea; výkonnostní indikátory; standardy. 13. Public relations, propagace; muzea a sdělovací prostředky; rostoucí význam tzv. nových médií.
- Literatura
- povinná literatura
- Kesner, L. Marketing a management muzeí a památek. Praha 2005.
- Johnová, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha 2008.
- neurčeno
- Lesly, P. Public relations: teorie a praxe. Praha 1995.
- Howard, P. Heritage: Management, Interpretation, Identity. London, New York 2003.
- Veber, Jaromír. Management: základy, prosperita, globalizace. Praha 2000.
- Zapletal, M. Výpočetní technika a muzejní dokumentační systémy. Opava 1992.
- Drucker, P. Řízení neziskových organizací. Praha 1994.
- Zapletal, M. Helfert’s Theory of a Music Museum (“Musical Archive”) / Helfertova teorie hudebního muzea (“hudebního archivu”). Musicalia 11, 2019, č. 1–2, s. 6–45.
- Drucker, P. Výzvy managementu pro 21. století. Praha 2000.
- Hannagan, T. J. Marketing pro neziskový sektor. Praha 1996.
- Buriánková, M. – Komárková, A. – Šebek, F. (eds.). Úvod do muzejní praxe. Praha 2010.
- Výukové metody
- přednáška, diskuse, četba
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/zima2024/UHVHMBP027