FU:MPBPOF10 Kritické myšlení a vědecká met - Informace o předmětu
MPBPOF10 Kritické myšlení a vědecká metoda
Fyzikální ústav v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Černík, Ph.D. (cvičící), Mgr. Martin Petrásek, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- Mgr. Martin Petrásek, Ph.D.
Fyzikální ústav v Opavě - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MPBPOF10/A: Pá 4. 10. 13:05–18:00 209, Pá 25. 10. 13:05–18:00 209, Pá 15. 11. 13:05–18:00 209, Pá 13. 12. 13:05–18:00 209, J. Černík
- Předpoklady
- (FAKULTA(FU) && TYP_STUDIA(B))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Imerzivní tvorba (program FU, MMPOPB)
- Multimediální tvorba (program FU, MMPOPB)
- Cíle předmětu
- Kurz se skládá ze čtyř tematických bloků: 1) kognitivní předpojatosti, 2) věda a pseudověda, 3) analýza argumentu, 4) konspirační teorie. Práce v semináři se skládá ze dvou částí. V rámci domácí přípravy studenti čtou texty z filosofie vědy 20. století jako přípravu na hodiny. V hodinách pak pracujeme se znalostí literatury, v diskuzi ji doplňujeme teoretickým kontextem a v praktických cvičeních si studenti vyzkouší aplikaci teorie. 1. Kognitivní předpojatosti a komunikace – Potvrzovací slepota, hindsight bias, Dunningův-Krugerův efekt, heuristiky, konfabulace, poznání, pravda, zdůvodnění, fakta, paradox relativismu, srozumitelnost, princip kooperace, princip vstřícnosti, epistemická ostražitost. 2. Věda a pseudověda – Verifikace, falzifikace, Occamova břitva, skepticismus, hoaxy, vědecké pozorování, problém indukce, hypotézy a teorie. 3. Analýza argumentu – Formální a neformální logika, definice, parafráze, argumentace, důkazní břemeno, konvenční a konverzační implikatury, zamlčené premisy, argumentační mapy, argumentační fauly. 4. Konspirační teorie – Věda a zdravý rozum, práce s daty, maniipulace, rétorika, narativní podání a analýza vyprávění.
- Literatura
- doporučená literatura
- ROYAL, Brandon. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar, 2017
- KAHNEMAN, Daniel. Myšlení: rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil, 2012.
- PICHA, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Brno: Masarykova univerzita, 2014
- LEWENS, Tim. The Meaning of Science: An Introduction to the Philosophy of Science. London: Pelican Books, 2015.
- CHALMERS, Alan. What Is This Thing Called Science?, 4th Ed. Indianapolis: Hackett Publishing, 2013.
- GODFREY-SMITH, Peter. Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science. U of Chicago P, 2003.
- SINNOTT-ARMSTRONG, Walter a Robert J. FOGELIN. Understanding Arguments: An Introduction to Informal Logic, 9th Ed. Belmont: Wadsworth, 2015.
- ROSENBERG, Alex. Philosophy of Science: A Contemporary Introduction, 3rd Ed. New York: Routledge, 2012.
- BALASHOV, Yuri a Alex ROSENBERG (eds.). Philosophy of Science: Contemporary Readings. New York: Routledge, 2001.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fu/zima2024/MPBPOF10