PV24TK001 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 10. 10. 12:15–13:50 C311, Pá 24. 10. 9:45–11:20 C311, Pá 7. 11. 12:15–13:50 C205, Pá 21. 11. 8:05–9:40 C205, Pá 5. 12. 9:45–11:20 C308
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Studenti získají základní orientaci v terminologii uplatněnou v rámci společenských věd.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Výstupy z učení
Výstupy z učení představují konkrétní odborné znalosti (teoretické/deklarativní znalosti), dovednosti (aplikace znalostí) a obecné způsobilosti (přenositelné dovednosti/soft skills), které by si absolvent měl v průběhu studia předmětu osvojit. Zachycují minimální standard, kterého musí každý úspěšný absolvent předmětu dosáhnout. Výstup z učení je formulován tak, aby byl měřitelný a ověřitelný při hodnocení studenta. Ideální počet výstupů se pohybuje mezi 3 - 5. Jednotlivé kategorie dovedností, znalostí či obecných způsobilostí a jejich úroveň se vyjadřuje za pomocí slovesa, které uvádí, co bude student po absolvování předmětu umět. Příklady: Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period historie západní hudby;
- určit a popsat současné domácí a zahraniční ekonomické trendy;
- napsat esej definující pluralitní společnost ve vztahu k demokratickým principům;
- popsat faktory, jež ovlivňují rozhodnutí spotřebitele ke koupi produktu;
- porovnat a vyzdvihnout rozdíly v typech politického uspořádání;
- aplikovat psychologické principy na praktický problém;
- analyzovat současné vědecké poznatky v oblasti psychologie;
- navrhnout individualizovaný stravovací plán s využitím výživových doporučení a aplikováním principů plánování diety;
- popsat části rostlin;
- navrhnout a vysvětlit vhodnou metodu výzkumu společenského fenoménu. Poznámka: jednotlivé výstupy z učení není nutné zalomit na jednotlivé řádky, stačí je oddělit středníkem. Pokud je pro přehlednost oddělit chcete, doplňte za středník ještě značku
.
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových kategorií a pojmů – pedagogika, edukant, edukátor, celoživotní učení, výuka, edukace, vzdělávání, výchova, výchovně-vzdělávací proces, didaktika…
  • 2. Přehled edukace před vznikem pedagogiky – významné prvky edukace před vznikem pedagogiky ve starověku, ve středověku a novověku, v industriální společnosti
  • 3. Vymezení předmětu pedagogiky – souvislosti vzniku pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny
  • 4. Předmět pedagogiky – metodologické ukotvení pedagogiky; ukotvení pedagogiky v konceptu CŽU z hlediska institucí, forem a objektů edukace
  • 5. Klíčové aspekty orientace a teorie učení – ffilosofické orientace aj. s významem pro soudobou pedagogiku; teorie učení; rozdíly v učení žen a mužů
  • 6. Funkce a úkoly pedagogiky
  • 7. Pojetí paradigmat pedagogiky
  • 8. Soustava pedagogických disciplín – základní pedagogické disciplíny; hraniční pedagogické disciplíny; aplikované pedagogické disciplíny; Vztah k jiným – pro pedagogiku pomocným vědám
  • 9. Pedagogické prostředky – nehmotné, hmotné
  • 10. Determinanty efektivnosti edukačního procesu
  • 11. Pedagogická efektivnost – zásady efektivního učení a učení se, včetně sebeučení; tvořivý edukační proces; učení a výuka k tvořivosti
  • 12. Kompetence edukanta (žáka) a edukátora (učitele) – kompetence k celoživotnímu učení (CŽU) aj., vymezené EK; osobnost edukanta (žáka) a jeho cílové kompetence; osobnost edukátora a jeho pedagogické kompetence
  • 13. Pedagogický výzkum – význam a poslání; klasifikace pedagogického výzkumu; metody pedagogického výzkumu; techniky pedagogického výzkumu; výzkumná zpráva
Literatura
    povinná literatura
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015, s. 12–40. ISBN 978-80-247-9763-2 (ePub). ISBN 978-80-247-9762-5 (pdf). ISBN 978-80-247-4248-9 (print).
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
  • PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí, monologická (výklad, přednáška)
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Osobní konzultace, konzultace přes e-mail, konzultační hodiny.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TK001