FVP:PV24TK011 Social Pathology and Preventio - Informace o předmětu
PV24TK011 Social Pathology and Prevention 1
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Srovnalová (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 3. 10. 9:45–11:20 C310, Pá 17. 10. 9:45–11:20 C208, Pá 31. 10. 8:05–11:20 C308, Pá 7. 11. 15:35–17:10 C208
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je rozvíjet schopnost studentů porozumět a diskutovat o klíčových problémech sociální patologie v anglickém jazyce se zaměřením na odbornou slovní zásobu, poslech, čtení s porozuměním a akademickou diskusi. Předmět seznamuje studenty s tématy, jako je šikana, závislosti a sociální vyloučení, a současně posiluje jejich jazykové dovednosti při formálním psaní (např. profesní životopis a úřední dopis). Studenti se naučí vyhledávat odborné zdroje, zpracovávat prezentace k vybraným tématům a aktivně se zapojovat do řízené diskuse, čímž si rozvíjejí schopnosti komunikace i kritického myšlení v kontextu sociální prevence a intervence.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu Social Pathology and Prevention 1 bude student schopen aktivně používat odbornou slovní zásobu v oblasti sociálně patologických jevů v anglickém jazyce jak v ústním, tak v písemném projevu. Zvládne napsat formální dopis podle jazykových a formálních pravidel, zapojit se do odborných diskusí na témata jako šikana, závislosti, street work či prevence a volnočasové aktivity, a prokázat porozumění autentickým textům i poslechům zaměřeným na oblast sociální prevence. Student bude rovněž schopen identifikovat rizikové faktory sociálně patologických jevů, navrhnout vhodné preventivní strategie, efektivně vyhledávat a zpracovávat odborné zdroje a vytvořit vlastní prezentaci odborného tématu. Bude umět spolupracovat v týmu, řešit praktické případy, rozlišovat mezi formální a neformální pomocí v kontextu sociální práce a obhájit své názory v angličtině při prezentaci před publikem.
- Osnova
- 1. Profesní životopis
- 2. Formální dopis: úřední dopis, stavba a forma, jazykové prostředky
- 3. Šikana, její projevy, slovní zásoba, diskuse, poslech, práce s textem
- 4. Šikana, způsob obrany, slovní zásoba, diskuse, poslech, práce s textem
- 5. Drogy, slovní zásoba, diskuse, poslech, práce s textem
- 6. Alkoholismus, slovní zásoba, diskuse, poslech, práce s textem
- 7. Závislosti, odborná i neodborná pomoc, slovní zásoba, diskuse, poslech, práce s textem
- 8. Street work: slovní zásoba, diskuse, poslech, práce s textem
- 9. Volnočasové aktivity, možnosti využití volného času: slovní zásoba, diskuse, poslech, práce s textem
- 10. Praktické vyhledávání odborných článků a výzkumů souvisejících s vybraným tématem
- 11. Praktické vyhledávání odborných článků a výzkumů souvisejících s vybraným tématem
- 12. Zpracování prezentace vybraného tématu
- 13. Diskuze na vybrané téma
- Literatura
- povinná literatura
- BREMMER, G. & SLATER, A. An Introduction to Developmental Psychology. 3rd ed. New York: Wiley, 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
- HURRLEMANN, K., RICHTER, M. Risk behaviour in adolescence: the relationship between developmental and health problems. Journal of Public Health. 2006, vol. 14, pp. 20–28. ISSN 2198-1833.
- LOCKER, D. Social determinants of health and disease. In SCAMBLER, G. (editor). Sociology as Applied to Medicine. Edinburgh, London, NY, Oxford, Philadelphia, St. Louis, Sydney, Toronto: Saunders, 2008, pp. 18-37. ISBN 9780702029011.
- doporučená literatura
- GUDE, K., DUCKWORTH, M. Matrix, Pre-Intermediate. Oxford: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-438648-1. info
- MURPHY, R. Essential grammar in use: a self-study reference and practice book for elementary students of English: with answers. 9th print. Cambridge: Cambridge University Press, 1994. ISBN 0-521-35770-5. info
- NOLASCO, R. New Streetwise. Intermediate. Oxford: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-433404-X. info
- REDSTON, C., CUNNINGHAM, G. Face2Face. Elementary. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-52-160061-8. info
- SOARS, L. & J. New Headway Student's Book + Workbook. Oxford: Oxford University Press, 2000.
- Výukové metody
- Výuka bude probíhat formou task-based learning, kdy studenti řeší konkrétní úkoly, jako je například tvorba úředního dopisu nebo návrh preventivní kampaně. Využívána bude také metoda blended learning, tedy kombinace prezenční a online výuky – studenti budou například samostatně vyhledávat odborné články nebo absolvují online kvízy zaměřené na odbornou slovní zásobu. Důležitou roli bude hrát problem-based learning, v rámci kterého budou studenti analyzovat skutečné či modelové případy z praxe a navrhovat řešení. Nedílnou součástí výuky bude collaborative learning, tedy skupinová spolupráce, která podpoří sdílení názorů a vzájemné učení. V rámci flipped classroom si studenti osvojí teoretická východiska samostatně před hodinou prostřednictvím připravených materiálů, aby se na semináři mohli věnovat aktivní aplikaci získaných znalostí. Pro rozvoj komunikačních dovedností bude využita metoda role-play a simulací, kde si studenti vyzkouší například rozhovor mezi sociálním pracovníkem a klientem. Pravidelně budou pracovat s autentickými materiály formou critical reading and listening, například při rozborech odborných článků nebo poslechu rozhovorů s odborníky. Výuka bude završena project-based learningem, tedy tvorbou samostatných nebo skupinových projektů, jejichž výsledkem může být například odborná prezentace nebo návrh výzkumného záměru.
- Metody hodnocení
- Na závěrečné hodině proběhne kreativní projektová prezentace s názvem „Social Impact Fair“, ve které studenti představí vybrané společensky patologické téma formou krátké prezentace, vizuálního výstupu a případně i jednoduché interaktivní aktivity. Cílem je shrnout daný problém, navrhnout smysluplné preventivní nebo podpůrné řešení a procvičit schopnost prezentace v anglickém jazyce. Studenti budou pracovat individuálně nebo ve dvojicích a připraví si vystoupení doplněné o vizuální materiál (např. plakát, leták, infografiku nebo model kampaně). V průběhu hodiny budou mít ostatní studenti prostor k dotazům a na závěr proběhne společné hlasování o nejinspirativnější projekt.
- Informace učitele
- Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný anglický jazyk 1.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TK011