FVP:PV24TK039 Sociologie dětství a dítěte - Informace o předmětu
PV24TK039 Sociologie dětství a dítěte
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 10/0/0. Přednáška 10 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 10. 10. 13:55–15:30 C202, Pá 31. 10. 9:45–11:20 C209, Pá 7. 11. 12:15–13:50 C202, Pá 21. 11. 13:55–15:30 C201, Pá 5. 12. 9:45–11:20 C202
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Student získá základní znalosti o disciplíně, která se zabývá sociálním postavením, rolí a problémy dětí, jejich postavením v sociálních skupinách, a to v souvislosti s tím jak významnou součástí je etapa dětství v rámci celého životního cyklu člověka. Zvláštní důraz je zde kladen na charakteristiku proměn věkových a sociálních kategorií dětí a mládeže, jejich socializaci a současným sociálním problémům. Student prokáže porozumění základním termínům, teoriím, kategoriím a procesům z oblasti sociologie dětství, jakými jsou zejména sociologie dítěte, sociologie mládeže, sociologie výchovy, sociální prostředí, sociální vztahy, sociální komunikace apod. Student se taktéž zorientuje v základních metodách a technikách sociologického výzkumu. Získané znalosti z oblasti sociologie dětství bude student schopen systematicky a konzistentně dále zprostředkovávat.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen objasnit sociální postavení a roli dítěte ve společnosti; popsat vliv socializačních činitelů (rodiny, školy a volnočasových organizací); identifikovat současné problémy dětí a mládeže.
- Osnova
- 1. Sociologické kategorie dětství, dítěte a rodiny 2. Demografické charakteristiky rodin, její podoby a modality 3. Rodina, typologie, modely, rodinná schémata a komunikační systémy 4. Rodinné působení, styly a modely v kontextu mezigeneračního učení 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené rodiny, faktory a jejich kauzality 6. Syndromy vyplývající z nesprávného rodinného působení 7. Sociální deviace a sociální patologie v rodinných schématech 8. Typologie nerodinných výchovných prostředí a jejich provázanost s rodinou 9. Institucionální výchova a institucionální péče 10. Ohrožené děti a systém péče 11. Interetnické rodiny, identita a identifikace, rodinné afiliace 12. Etnicky odlišné děti v českém školském systému
- Literatura
- povinná literatura
- Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
- KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-411-3. info
- MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. Praha: Portál, s. r. o., 2010. ISBN 978-80-7367-739-8. info
- RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0. info
- ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
- GABRIEL, N. The Sociology of Early Childhood. Critical Perspective. SAGE Publications Ltd. 2017. ISBN-10: 1446272982 / ISBN-13: 978-1446272985.
- KALEJA, M. Dítě v riziku poruch chování, s poruchou chování a s problémy v chování. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011.
- KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-446-7.
- KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
- doporučená literatura
- HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 8073300826.
- Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
- Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
- SIROVÁTKA, T., HORA, O. (eds.). Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskuzí, práce s textem a obrazem, situační metody, kooperativní výuka, samostatná práce
- Metody hodnocení
- splnění korespondenčních úkolů, ověření znalostí v rozsahu povinné literatury a přednášek formou písemné zkoušky
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TK039