PV24TK058 Odborná praxe II

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/0/184. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Odborná praxe II je získat praktickou zkušenost v běžné práci s klientem. Jedná se o praxi zaměřenou přímo na sociální práci, tj. mentorem musí být sociální pracovník v zařízení. Odborná praxe umožní studentovi získat zkušenost s klientem v terénu, seznámit se s jeho životními podmínkami, potřebami, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Ve vybraném zařízení se student bude orientovat v jeho poslání, složení skupiny klientů, organizační struktuře, personálním zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušnou legislativu. V průběhu praxe bude věnována pozornost také týmové práci včetně spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi, rodinami klientů, lékaři, psychology. Odborná praxe II bude realizována formou individuální, průběžné stáže (104 hodin) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Bude realizována v odděleních péče o seniory a občany zdravotně znevýhodněné, odborech a odděleních sociálně právní ochrany dětí, zařízeních sociálních služeb se zaměřením na rodinu a dítě, v zařízeních pro osoby se zdravotním znevýhodněním a dalších zařízeních (zdravotnických, školských, sociální péče aj.). Student absolvuje v rámci plnění předmětu např. letní tábor v délce 10 dnů a/nebo školu v přírodě – 10 dnů (lze i kombinovat)
Výstupy z učení
Student bude schopen: - charakterizovat zvolené zařízení praxe - uvést hlavní legislativní dokumenty, jimiž se činnost zařízení řídí - charakterizovat prostředí a jeho význam v práci s cílovou skupinou v zařízení - zpracovat přípravy na činnost s klientem zařízení - pod mentoringem realizovat přímou činnost s klientem - realizovat a rozebrat monitoring činnosti sociálního pracovníka v zařízení - autoevaluace své činnosti v rámci praxe Dále: - je schopen aplikovat znalosti z pedagogiky v praxi, používá pedagogické metody v práci – znalost základních metod, forem a technik (výchovy a vzdělávání) - dovede přemýšlet o aktuálních problémech, analyzovat probíhající proces práce s klientem, sledovat vývoj jeho problému nebo potíží, promýšlet možnosti zlepšení situace s ohledem na kvalitu života tohoto jedince - dokáže v praxi uplatnit znalosti nejen z pedagogických disciplín, ale také z psychologie, sociální patologie a speciální pedagogiky - při práci s klientem respektuje věk, tělesný stav a dispozice jedinců včetně specifik komunikace - dokáže rozpoznat problémové situace nejen při práci školitele, ale při vlastních supervidovaných vstupech, - dokáže zpracovat aktivitu a vypracovat přípravu na den, - je zodpovědný v přístupu ke klientovi, spolehlivý v docházce a plnění zadaných úkolů, spolupracující s pracovníky zařízení, - má znalosti z oblasti sebepoznání a sebeuvědomění, je si vědom svých silných a slabých stránek a umí je reflektovat, rozpozná své silné a slabé stránky ve své pedagogické praxi - má schopnost poskytnout a přijmout zpětnou vazbu v týmu.
Osnova
  • Praxe je rozdělena na dvě části (část A, část B). Část A 104 hod./semestr, tj.8 hod./týdně. Část B 80h (10dnů) letní tábor a/nebo škola v přírodě (lze i kombinovat) Část A: Vyjasnění postavení studenta v průběhu praxe. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství atd., typologie poskytovaných služeb dle zákona. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější). Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci. Seznámení se specifiky cílové skupiny a vymezení typologie problémů klientů daného zařízení. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením školitele. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi. Část B: V rámci této části student sleduje mimo jiné organizační náročnost akce, kterou rovněž popisuje v této části deníku praxe. Student by měl tedy prohloubit své dovednosti nejen realizovat dílčí výchovně-vzdělávací nebo volnočasové aktivity s dětmi, ale i schopnost plánovat akce pro děti. Všímá si způsobu přípravy, plánování a organizace akce. Na základě teoretických poznatků se pokouší posoudit program akce ve vztahu k cílové skupině. V případě potřeby dokáže navrhnout úpravy.
Výukové metody
diskuze, evaluace
Metody hodnocení
splnění povinností, vypracovaný deník praxe, hodnocení zařízení, potvrzení docházky
Informace učitele
Bližší informace viz manuál k praxi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/PV24TK058