FVP:PV24TK081 Analýza a strategie v sociální - Informace o předmětu
PV24TK081 Analýza a strategie v sociální a pedagogické práci
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 10/0/0. 0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 26. 9. 13:55–15:30 PED, Pá 3. 10. 12:15–13:50 PED, Pá 10. 10. 15:35–17:10 PED, Pá 7. 11. 8:05–9:40 PED, Pá 21. 11. 15:35–17:10 PED
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje studenty s různými postupy a nástroji uplatňovaným v sociální a pedagogické práci, a to na úrovni práce s jednotlivcem, rodinou a komunitou. Předmět vytváří prostor pro mezipředmětové vztahy, kdy propojují poznatky zejména z oblasti didaktizace prevence rizikového chování, metodologie výzkumu, sociální práce, sociální politiky a odborné praxe. Výstupem předmětu je zpracování analýzy pro plánování preventivní aktivity jako součástí portfolia pro státní závěrečné zkoušky.
- Výstupy z učení
- Studující bude po absolvování předmětu umět: - objasnit základní principy a postupy uplatňované v sociální a pedagogické práci, - identifikovat, vybrat a aplikovat konkrétní postupy a nástroje sociální a pedagogické práce v praktických situacích, - analyzovat situaci a potřeby jednotlivce, rodiny nebo komunity v kontextu preventivní práce, - navrhnout a provést analýzu potřebnosti uplatnitelný pro návrh preventivního programu. - obhájit vlastní návrh analýzy pro návrh preventivního programu v odborné diskusi, včetně zdůvodnění použitých postupů a nástrojů.
- Osnova
- 1. Základné strategie a postupy v sociální a pedagogické práci. Typy analýz a jejich využití. 2. Hodnocení rizik a potřeb u ohrožených dětí. 3. Hodnocení rodičovských kompetencí v rodinách s ohroženými dětmi. 4. Specifické typy analýz v pedagogické práce: diagnostické nástroje, sociometrická analýza třídního kolektivu, evaluace a analýza vzdělávacího procesu, analýza školního klimatu. 5. SWOT analýza v sociální a pedagogické práci. 6. Strategie, plánování a tvorba preventivních programů. 7. Analýza životní situace klienta. Posuzování aktuálních problémů a potřeb dospělých. 8. Hodnocení kvality sociální služeb. 9. Sociálně-demografická analýza a analýzy pro komunitní plánování. 10. Evaluace programů a služeb v sociální a pedagogické práci. 11. – 12. Prezentace a reflexe seminárních prací studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- PILÁT, M. Komunitní plánování jako makro metoda sociální práce. Opava, Slezská univerzita, 2018.
- KLEPÁČKOVÁ, O., KREJČÍ, Z., ČERNÁ, M. Sociální práce na příkladech z praxe. Praha: Grada, 2022.
- MATOUŠEK, O. a kol. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022.
- doporučená literatura
- PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015.
- GLUMBÍKOVA, K. Responsivní evaluace v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita, 2021.
- ROGERS, M., ALLEN, D. Applying Critical Thinking and Analysis in Social Work. SAGE Publication Ltd., 2018.
- HRICOVÁ, A., ONDRÁŠEK, S. a URBAN, D. Metodologie v sociální práci. Praha: Grada, 2023.
- Výukové metody
- výklad, diskuze, práce v malých skupinách, kazuistický seminář Studijní literatura a studijní pomůcky
- Metody hodnocení
- Obhajoba seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TK081