FVP:PV24TK084 Psychologie ve školní praxi - Informace o předmětu
PV24TK084 Psychologie ve školní praxi
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 10/sem. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Radim Badošek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 3. 10. 13:55–17:10 C201, Pá 24. 10. 15:35–17:10 C207, Pá 21. 11. 13:55–17:10 C309
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 24/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům teoretické a praktické porozumění aktuálním psychologickým tématům ve školním prostředí. Zaměřuje se na oblasti jako jsou školní stresory, náročné situace, duševní zdraví žáků, náročné chování, vliv digitálních médií, šikana či genderová diverzita. Předmět rozvíjí schopnost studentů porozumět žákům v náročných životních situacích a účinně na ně reagovat v rámci školního prostředí.
- Výstupy z učení
- Student získá a prokáže znalosti o roli a kompetencích sociálního pedagoga ve školním prostředí a porozumí možnostem mezioborové spolupráce s dalšími odborníky, jako jsou školní psycholog či speciální pedagog. Bude schopen popsat souvislosti stresu u dětí, rozlišit školní stresory a objasnit rozdíly ve vnímání stresu mezi dětmi a dospělými. Prokáže znalost fenoménů (BCS, CAN), vývoje konceptu adverzních dětských zkušeností (ACE) a pochopí jejich možný dopad na vývoj dítěte a jeho vzdělávání. Získá přehled o typech náročného chování žáků, o jejich příčinách a interpretacích a seznámí se s různými přístupy k řešení těchto projevů ve školním kontextu. Prokáže znalosti o problematice sebepoškozování a suicidálního chování. Seznámí se s charakteristikami častých diagnóz ve školním věku (např. ADHD, PAS, bipolární porucha), s jejich etiologií, základní diagnostikou a možnostmi podpory dítěte. Porozumí dynamice šikany a agrese ve školním prostředí, včetně prevence, intervence, role svědků a vývojových zákonitostí agresivity. Získá přehled o vlivu digitálních médií na duševní zdraví žáků, zejména v oblasti závislostí, sociálního srovnávání a vlivu na pozornost a sebehodnocení. Bude se orientovat v otázkách genderové identity a sexuální diverzity ve školním prostředí s LGBT+ žáky. Seznámí se s pojmem školního klimatu, možnostmi prevence vyhoření pedagogických pracovníků.
- Osnova
- Osnova 1. Školní psychologie a profesní role - role učitele, asistenta, psychologa, speciálního pedagoga; hranice kompetencí; spolupráce s poradenskými institucemi 2. Stres a jeho dopady v prostředí školy - neurobiologické souvislosti stresu; školní stresory; stres u dětí a dospělých; projevy somatizace 3. Strategie zvládání zátěže a psychohygiena - relaxační techniky, všímavost, pozitivní afirmace, techniky uklidnění 4. Úvod do traumatu, trauma-respektující přístup - co je trauma, typy traumat, akutní vs. komplexní trauma; principy trauma-sensitive school 5. Dětská viktimizace – vývoj problematiky BCS, CAN, ACE; dopady na vývoj a vzdělávání; možnosti prevence a intervence 6. Agrese a šikana ve školním prostředí - šikana, kyberšikana, vrstevnické násilí, sociální izolace; prevence a intervence 7. Náročné chování žáků - behaviorální vs. vztahová interpretace; projevy a příčiny; situační a osobnostní faktory 8. Neurovývojové a adaptační poruchy - ADHD, ADD, PAS, bipolární porucha, vysoce citlivé dítě; diagnostika, komunikace 9. Duševní zdraví a rizikové chování - sebepoškozování, suicidální chování, psychická bolest, volání o pomoc, Wertherův efekt 10. Digitální média a duševní pohoda - sociální srovnávání, doomscrolling, FOMO, dopady na sebehodnocení, pozornost a učení 11. Gender, sexualita a diverzita ve škole - genderová identita, transgender, LGBT+ žáci; bezpečné a inkluzivní prostředí 12. Kultura bezpečné školy a prevence vyhoření - školní klima, vztahy mezi pedagogy a žáky, nástroje měření klimatu, prevence vyhoření pedagogů 13. Spolupráce školy a rodiny - komunikace s rodiči, problémy v rodinném zázemí, nevhodný školní přístup, motivace žáka
- Literatura
- povinná literatura
- WINNETTE, Petra. Co to je ACE?: adverzní dětské zkušenosti (Adverse Childhood Experiences) a jejich vliv na sociální chování, psychické a celkové zdraví během života...Dostupné z: https://www.natama.cz/userfiles/page/309/b85d7ad85d0728f27c72b13565dacc94
- ŘÍČAN, Pavel - JANOŠOVÁ, Pavlína. Jak na šikanu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. Pro rodiče. ISBN 978-80-247-2991-6.
- SMETÁČKOVÁ, Irena a Kateřina MACHOVCOVÁ. Výzkum OUT: LGBT+ studující a témata ve školách. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022. Dostupné z: https://kps.pedf.cuni.cz/wp-content/uploads/2022/08/Vyzkumna_zprava_OUT_2022.pdf
- SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 164 s. ISBN 978-80-262-0603-3.
- SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7. info
- doporučená literatura
- ORLOFF, Judith. 2018. Průvodce pro vysoce citlivé lidi: jak prožít šťastnější a vyrovnanější život. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0776-6.
- SUCHÝ, Adam a Alena VERNEROVÁ. Transgender. 1. vydání. Brno: Jota, 2024. 247 s. ISBN 978-80-7689-468-6.
- KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
- Výukové metody
- Monologická, dialogická, diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška zjišťující znalosti z problematiky psychologie zaměřenou na školní praxi. Své znalosti student čerpá z přednášek a z odborné literatury.
- Informace učitele
- Student v rámci komunikace může využít prezenční konzultaci s pedagogem ve vymezených konzultačních hodinách, případně prostřednictvím e-mailové pošty.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TK084