PV24TP021 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 12:15–13:50 C202
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PV24TP021/A: Čt 13:55–14:40 C202, M. Kolaříková
PV24TP021/B: Čt 14:45–15:30 C202, M. Kolaříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, studenti se dokáží orientovat v historickém vývoji péče o postižené v kontextu současných trendů v přístupu k lidem s postižením. Nedílnou součástí předmětu je také pochopit fungování rodin s postiženým jedincem a postoje společnosti včetně legislativního ukotvení. Studenti budou seznámeni s metodami speciální pedagogiky, dokáží pochopit specifičnost jedince se zdravotním postižením: zrakovým, sluchovým, mentálním, tělesným, kombinovaným nebo s narušenou komunikační schopností, specifickými poruchami učení a poruchami chování.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student získá a prokáže znalost základních disciplín speciální pedagogiky, umí charakterizovat jednotlivé druhy postižení, zná možnosti jejich kompenzace a poradenské práce. Oborové dovednosti: Student se dokáže orientovat ve specifičnostech vyplývajících z jednotlivých druhů a stupňů postižení a znevýhodnění. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecné způsobilosti: Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení jedinců a rodin s postižením, dokáže navrhovat možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude lépe reagovat na specifičnosti komunikace klientů s různým typem a stupněm postižení. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří. Aktuální legislativa.
  • 2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy.
  • 3. Inkluzivní vzdělávání. Základní principy, možné bariéry. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Pedagogická praxe. Podpůrná opatření. IVP a Plán podpory. 4. Tyflopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 5. Logopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče
  • 6. Psychopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 7. Surdopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 8. Somatopedie – terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce
  • 9. Problematika specifických poruch učení – terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika
  • 10. Etopedie - terminologie, klasifikace, etiologie.
  • 11. Kombinovaná postižení
  • 12. Poruchy autistického spektra
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, V., ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Vybrané faktory ovlivňující kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5059-9.
  • MICHALÍK, J. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • WEARMOUTH, J. Special Educational Needs and Disability: The Basics. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-93876 (978-1-315-67546-6 ebk)
  • SLOWÍK, J. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
    doporučená literatura
  • Allen, E., K. a Cowdery, G. E. The Exceptional Child: Inclusion in Early Childhood Education. Stamford, USA, 2014. ISBN 978-128543237. info
  • ČADILOVÁ, V. a ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s poruchou autistického spektra nebo vybraným psychickým onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4453-6.
  • HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.
  • JANKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
  • KARGEROVÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: druhý stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4501-4.
  • KOVÁŘOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. a HAMPL, I. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
  • MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4475-8.
  • Bazalová, B. Psychopedie. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3725-1.
  • ZICHLER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0789-6.
Výukové metody
přednáška, diskuze, plnění zadaných úkolů, četba, domácí příprava na výuku, interaktivní způsob vedení seminářů
Metody hodnocení
Přednáška - ústní zkouška Seminář vybrat si jakýkoliv film, výstavu, seriál, podcast, hudbu, knihu se speciálně pedagogickou tématikou popsat v rámci poowerpointové prezentace speciálněpedagogickou problematiku vybrané knihy, filmu, atp. ve vazbě na možnost využití v preventivní aktivitě prezentovat na semináři připravit si otázky pro studenty/studentky a vyvolat diskuzi aktivně se zapojovat do diskuze na závěr semestru prokázat orientaci v probíraných tématech
Informace učitele
http://www.is.slu.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/PV24TP021