FVP:PV24TP075 Propedeutika řešení sporů - Informace o předmětu
PV24TP075 Propedeutika řešení sporů
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s nedirektivními a relačními přístupy při intervencích do konfliktů, zejména prostřednictvím mediace. Studenti získají znalosti o historickém vývoji a různých modelech mediace a budou schopni analyzovat konflikty z perspektivy mediátorů. Předmět klade důraz na transformativní mediaci a na hodnoty, jako jsou zmocnění a uznání, které jsou klíčovými aspekty efektivní a etické mediace.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování tohoto předmětu budou studenti schopni: - Rozlišit mezi různými modely mediace (facilitativní, evaluativní, narativní, transformativní) a vysvětlit jejich klíčové rozdíly. - Pochopit koncept "velkých příběhů" konfliktů (příběh práv, moci, zájmů a vztahů) a jejich souvislost s mediačními přístupy. - Vysvětlit principy relačního přístupu v pomáhajících profesích a jejich aplikaci v transformativní mediaci. - Identifikovat etická dilemata a hodnotové střety v rámci řešení konfliktů a navrhnout způsoby jejich řešení dle zásad transformativní mediace. - Použít interakční filtr k analýze konfliktu a identifikaci oslabení zmocnění a uznání mezi účastníky. - Aplikovat zásady nedirektivního zásahu do konfliktu a porozumět klíčovým rolím transformativního mediátora. - Prakticky využívat techniky reflexe, shrnování, ověřování a zdržení se v konfliktních interakcích.
- Osnova
- 1. Modely mediace a mediační přístupy – historický vývoj a konceptuální rozdíly - Studenti budou rozumět rozdílům mezi facilitativním, evaluativním, narativním a transformativním přístupem k mediaci 2. Pojetí konfliktu při řešení sporů – 4 velké příběhy (příběh práv, moci a útlaku, zájmů a potřeb, vztahů) - Studenti budou schopni vysvětlit, jak jednotlivé příběhy souvisejí s ústředními hodnotami mediačních přístupů 3. Relační přístupy v pomáhajících profesích a jejich uplatnění v transformativní mediaci - Studenti dokážou vysvětlit podstatu a principy relačního přístupu v pomáhajících profesích a jejich odraz v transformativní mediaci 4. Vliv hodnotového ukotvení pro řešení konfliktů – etická dilemata transformativní mediace - Studenti budou schopni identifikovat hodnoty, které se střetávají ve vybraných modelových situacích - Studenti budou schopni navrhnout, jak by mělo být dané etické dilema vyřešeno v souladu s principy transformativní mediace 5. Zmocnění a uznání jako orientační body pro intervenci do konfliktu - Studenti budou rozumět dialektice pojmů relační zmocnění a relační uznání, resp. relační slabost a relační sebestřednost - Studenti budou schopni na probíhající konfliktní interakci aplikovat interakční filtr a identifikovat oslabení zmocnění a uznání mezi účastníky 6. Definice, cíle a výstupy transformativní mediace - Studenti budou schopni popsat identifikátory konstruktivního rozhovoru z relační perspektivy - Studenti budou schopni vysvětlit rozdíl mezi cíli účastníků mediace a cíli mediátora 7. Nedirektivní pojetí zásahu do konfliktu – role a odpovědnost mediátora - Studenti budou schopni vysvětlit, jaká je role transformativního mediátora a co jsou jeho úkoly při zasahování do konfliktní interakce stran 8. 3 klíčové aktivity transformativního mediátora – identifikace příležitostí, zachování účelu, reakce - Studenti dokážou v konfliktní interakci účastníků mediace identifikovat příležitosti pro podporu konstruktivního rozhovoru stran 9. 4 intervence transformativního mediátora – reflexe, shrnování, ověřování, zdržení se - Studenti dokážou vysvětlit účel a postup provedení jednotlivých intervencí - Studenti dokážou předvést využití jednotlivých intervencí v modelových situacích
- Literatura
- povinná literatura
- FOLGER J. P., BUSH, R. A. B., DELLA NOCE, D. (eds). Transformative Mediation: A Sourcebook. 1st ed., Hempstead / Reston: ISCT / ACR, 2010. ISBN: 978-0-9709492-2-6
- SIMON, D., WEST, T. Selfdetermination in Mwediation. The Art and Science of Mirrors and Lights. 1. vyd. Lanham: Rowan & Littlefield, 2022. ISBN: 978-1-5381-5386-4
- BRZOBOHATÝ, Robin, Lenka POLÁKOVÁ, Tomáš HORÁČEK, Veronika VRÁBEL PORTEŠ a Tereza HANAJOVÁ. Rukověť mediátora aneb co je dobré vědět nejen ke zkouškám mediátora. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2022. ISBN 978-80-7676-037-0. info
- doporučená literatura
- SVATOŠ, M. Tajemství mediace aneb řešení sporů od A do Z. 1. vyd., Praha: Galerie Art Francesco, 2020. ISBN: 978-80-86819-17-4
- DOLEŽALOVÁ, M., MATOUŠKOVÁ, A. Evaluativní přístupy v mediaci. 1. vyd., Praha: Leges, 2024, ISBN:978-80-7502-734-4
- Výukové metody
- - Výklad a diskuse - Analýza videozáznamů z mediace - Praktický nácvik mediace v modelových situacích - Skupinová práce zaměřená na řešení případových studií - Reflexe a sebehodnocení mediátorských dovedností
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na výuce: Zápočet bude udělován na základě aktivní účasti na diskusích a skupinové práci - vyžadována 90% účast. Analýza mediace: Studenti budou analyzovat videozáznam mediace a poskytnou zpětnou vazbu s ohledem na hodnoty zmocnění a uznání. Praktická zkouška: Studenti budou demonstrovat mediátorské dovednosti v modelových situacích, kde budou hodnoceni na základě schopnosti využít intervence (reflexe, shrnování, ověřování, zdržení se). Náhradní plnění: Studenti vypracují esej, ve které analyzují etické dilema mediátora v konfliktu a navrhnou řešení v souladu s principy transformativní mediace.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/PV24TP075