FVP:SP25PK013 ORL a foniatrie pro speciální - Informace o předmětu
SP25PK013 ORL a foniatrie pro speciální pedagogy
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- MUDr. Richard Lenert, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání znalostí z ORL a foniatrie, týkající se organických a funkčních změn v lidském organismu. Soustředí se na poruchy sluchu, řeči a hlasu v dětském a dospělém věku. Studenti se seznámí s významem spolupráce mezi lékaři a speciálními pedagogy při postupu a nápravě porušených funkcí jedinců s postižením.
- Výstupy z učení
- Výstupy z učení: Odborné znalosti: - student umí popsat anatomii a vývoj sluchového orgánu - student zná anatomii artikulační a dýchací soustavy, orientuje se v základní klasifikaci poruch hlasu a řeči - student umí vysvětlit termíny foniatrie, ORL, audiologie, audiogram - student je schopen provádět reedukační sluchová cvičení Odborné dovednosti: - student umí používat odbornou terminologii Obecné způsobilosti: - student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v pedagogické praxi - student bude schopen odhadnout anatomické a fyziologické odchylky od normálu při speciálněpedagogické diagnostice
- Osnova
- Obsah: 1. Otorinolaryngologie, vymezení pojmu Základy anatomie a fyziologie sluchového aparátu, vývoj ucha Fyziologie a patologie slyšení, vývojové vady ucha Základy akustiky. Audiologie, její význam, audiogram Vyšetření sluchu u dětí a dospělých Anatomie artikulační a dýchací soustavy Sluch a věk, sluch a řeč 2. Anatomie artikulační a dýchací soustavy Tvorba hlasu, základní terminologie Poruchy hlasu u dětí a dospělých Poruchy sluchu u dětí a dospělých Poruchy řeči u dětí a dospělých Repetitorium učiva
- Literatura
- povinná literatura
- ŠLAPÁK, I., JANEČEK, D., LAVIČKA, L. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Elportal, Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X.
- LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
- LEJSKA, M. Základy praktické audiologie a audiometrie: učební text. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1994. ISBN 80-7013-178-0.
- LEJSKA, M. Foniatrie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2000.
- KUCHYNKOVÁ, Z. Dětská otolaryngologie: nejčastější situace v ambulantní praxi. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-4177-2
- doporučená literatura
- DRŠATA, J. a kol. Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011. ISBN 978-80-7311-116-8.
- DRŠATA, J., HAVLÍK, R. a kol. Foniatrie - sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015. ISBN 978-80-7311-159-5.
- FLORIÁNOVÁ, P., ŠLAPÁK, I. Kapitoly z otolaryngologie a foniatrie. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-67-2.
- CSÉFALVAY, Z., LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0364-3.
- HLOŽEK, Z. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3436-0.
- neurčeno
- ŠLAPÁK, I., URÍK, M. a kol. Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-5426-3.
- SLOUKA, D. et al. Otorinolaryngologie. Praha: Galén, 2018. ISBN 978-80-7492-391-3.
- BARRY, C. D., GORDON, S. C., KING, B. M. Nursing Case Studies in Caring. Across the Practice Spectrum. New York: Springer Publishing Company, 2015. ISBN 978-0-8261-7178-8.
- KLOZAR, J. et al. Speciální otorinolaryngologie. Praha: Galén, 2021. ISBN 978-80-7492-560-3.
- HAHN, A. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0572-4.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: JELENOVÁ, Z. ORL a foniatrie pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019.
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: Podmínkou přihlášení k testu je splnění úkolu dle požadavků vyučujícího
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK013