SP25PK014 Somatopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením  - student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie  - student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor  - student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti  - student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí  - student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků  - student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika  - student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka  - student umí definovat deformace, amputace, malformace  - student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním  Odborné dovednosti:  - student umí charakterizovat dítě s mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole  - student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v České republice o jedince s tělesným postižením  - student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením  - student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením  Obecné způsobilosti:  - student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky  - student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením  - student se orientuje v dílčích speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením  - student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogiky a tím její specifické zájmy a prostředky
Osnova
Obsah:  1. Speciálněpedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie  Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickými limity  Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti  Školní zralost související s tělesným vývojem dětí  2. Klasifikace pohybových vad v somatopedii  Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika. Nejčastější kombinace tělesného postižení  Mozková obrna. Charakteristika mozkové obrny, charakteristika dítěte s mozkovou obrnou  Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy mozkové obrny  3. Získaná tělesná postižení po nemoci, po úraze, po amputaci  Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty  Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v České republice  Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením
Literatura
    povinná literatura
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T.  Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.
  • NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-8.
  • JANKŮ, K. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
    doporučená literatura
  • HALLBERG, Ulrika a KLINGBERG, Gunilla. Children with special needs: an overview of knowledge on disability. SpringerBriefs in social work. Cham, Switzerland: Springer, [2023]. ISBN 978-3-031-28512-7
  • BURŠÍKOVÁ, D. Dítě s epilepsií v prostředí školy. Praha: Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-660-0.
  • GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8.
  • FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
  • LAURIE, Corinna. Sensory and Motor Strategies: practical ways to help autistic children and young people learn and achieve. 3rd Edition. Ilustroval Kirsteen WRIGHT. London: Jessica Kingsley Publishers, 2022. ISBN 978-1-83997-272-0.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • ŽIŽKA, Z. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2
    neurčeno
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • LIBERDOVÁ, E. Řešení veřejných prostranství a budov pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Praha: Profi Press, 2016. ISBN 978-80-86726-78-6.
  • TUTWILER, S. J. W. Teachers As Collaborative Partners: Working With Diverse Families and Communities. New York, NY: Routledge, 2005. ISBN 978-0-8058-3900-5.
  • OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:  Podmínkou přihlášení k testu je splnění úkolu dle požadavků vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK014