FVP:SP25PK014 Somatopedie - Informace o předmětu
SP25PK014 Somatopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Podstatou předmětu je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením - student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie - student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor - student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti - student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí - student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků - student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika - student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka - student umí definovat deformace, amputace, malformace - student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním Odborné dovednosti: - student umí charakterizovat dítě s mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole - student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v České republice o jedince s tělesným postižením - student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením - student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením Obecné způsobilosti: - student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky - student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením - student se orientuje v dílčích speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením - student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogiky a tím její specifické zájmy a prostředky
- Osnova
- Obsah: 1. Speciálněpedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie Vývoj názorů společnosti k jedincům se somatickými limity Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti Školní zralost související s tělesným vývojem dětí 2. Klasifikace pohybových vad v somatopedii Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika. Nejčastější kombinace tělesného postižení Mozková obrna. Charakteristika mozkové obrny, charakteristika dítěte s mozkovou obrnou Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy mozkové obrny 3. Získaná tělesná postižení po nemoci, po úraze, po amputaci Epilepsie a její somatické a psychologické aspekty Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v České republice Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením
- Literatura
- povinná literatura
- JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
- RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.
- NOVOSAD, L. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-8.
- JANKŮ, K. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
- VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
- doporučená literatura
- HALLBERG, Ulrika a KLINGBERG, Gunilla. Children with special needs: an overview of knowledge on disability. SpringerBriefs in social work. Cham, Switzerland: Springer, [2023]. ISBN 978-3-031-28512-7
- BURŠÍKOVÁ, D. Dítě s epilepsií v prostředí školy. Praha: Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-660-0.
- GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8.
- FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
- LAURIE, Corinna. Sensory and Motor Strategies: practical ways to help autistic children and young people learn and achieve. 3rd Edition. Ilustroval Kirsteen WRIGHT. London: Jessica Kingsley Publishers, 2022. ISBN 978-1-83997-272-0.
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
- ŽIŽKA, Z. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2
- neurčeno
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
- OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
- LIBERDOVÁ, E. Řešení veřejných prostranství a budov pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace. Praha: Profi Press, 2016. ISBN 978-80-86726-78-6.
- TUTWILER, S. J. W. Teachers As Collaborative Partners: Working With Diverse Families and Communities. New York, NY: Routledge, 2005. ISBN 978-0-8058-3900-5.
- OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019.
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: Podmínkou přihlášení k testu je splnění úkolu dle požadavků vyučujícího.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK014