UPPV00092 Komunikace pro učitele

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2019
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Základní znalosti a dovednosti z oblasti pedagogické komunikace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Komunikace pro učitele je zaměřen na získání a prohloubení poznatků z oblasti sociální a pedagogické komunikace. Přednáškový cyklus se věnuje interpersonální komunikaci v souvislostí s psychologií osobnosti, rozboru verbální komunikace a technice mluveného slova. Dále se zaměřuje na rozbor řeči těla, aktivní naslouchání, vedení rozhovoru, řešení konfliktů v komunikaci a komunikaci ve skupině. V neposlední řadě se přednášky v daném předmětu zaměření na specifika pedagogické komunikace, osobnost učitele a jeho kompetence a komunikaci v pedagogické praxi.
Osnova
  • Úvod do interpersonální komunikace.
    Psychologie osobnosti a komunikace.
    Verbální komunikace a technika mluveného slova.
    Řeč těla.
    Aktivní naslouchání.
    Empatie.
    Emoční inteligence.
    Konflikt a agrese v komunikaci.
    Rozhovor.
    Komunikace ve skupině.
Literatura
    povinná literatura
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. A KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • SVATOŠ, T., KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
    doporučená literatura
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • PALENČÁROVÁ, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
  • PRAŠKO J., PRAŠKOVÁ H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. info
    neurčeno
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Já a ty. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda. info
  • DE VITO, J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Povídej - naslouchám. Praha: Návrat, 1993. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Prezentace seminární práce
Interaktivní aktivity
Seminář s nácvikem
Využití audiovizuálních prostředků, které pomohou odhalit, příp. odstranit komunikační chyby
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Seminární práce
Informace učitele
Student zpracuje seminární práci v rozsahu min. 3 stran z oblasti pedagogické komunikace, jedná se o analýzu vlastního komunikačního stylu a rozbor komunikačního procesu s žákem nebo se skupinou žáků. V rámci ústní zkoušky student prokáže znalost komunikačních dovedností se zaměřením na pedagogickou komunikaci.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, léto 2006, zima 2006, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UPPV00092