UPPVIP042 Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (přednášející)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (cvičící)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Po 19. 2. až Ne 14. 4. St 13:05–13:50 C201
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP042/A: Po 19. 2. až Ne 14. 4. St 13:55–14:40 C201, T. Matulayová
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům systém péče o ohrožené děti v ČR. Zvláštní pozornost je věnovaná včasné péče, ústavní a náhradní rodinné péči. Studenti se zorientují v konkrétních postupech a metodách, které představují inovace v tomto systému. Dílčím cílem je objasnit problematiku rizikového chování dětí a mládeže a jeho prevence ve škole.
Výstupy z učení
Studující bude schopen popsat specifika: systému péče o ohrožené děti v ČR včasné péče ústavní péče náhradní rodinné péče sociální práce v rodinách Studující bude vědět aplikovat poznatky o prevenci rizikového chování dětí a mládeže ve škole. Studující bude kriticky reflektovat nastavení systému péče o ohrožené děti v ČR. Studující bude schopen navrhnout preventivní program nebo inovaci v konkrétní škole nebo organizaci.
Osnova
  • 1.Péče o ohrožené děti v ČR 2.Inovace v péči o ohrožené děti. 3.Včasné péče 4.Raná péče 5.Teorie citové vazby a její aplikace v práci s dětmi a rodinou. 6.Ústavní péče 7.Náhradní rodinná péče. 8.Rizikové chování dětí a dospívajících. 9.Sociální práce v rodinách 10.Rodinné konference 11.Sociální pedagog ve škole 12.Sociální pracovník ve škole.
Literatura
    povinná literatura
  • VAŠUTOVÁ, M. Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami. Opava: FVP SU v Opavě, 2018. Distanční studijní opora. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218
  • BĚLÍK, Václav a kol. Slovník sociální patologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 120 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0599-1. https://www.bookport.cz/kniha/slovnik-socialni-patologie-3983/
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9.
  • KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
  • HURYCHOVÁ, Eva a PTÁČKOVÁ, Blanka. Sociální práce ve školství. Vydání 1. Praha: Grada, 2022. 239 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3313-0. https://www.bookport.cz/kniha/socialni-prace-ve-skolstvi-10965/
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0696-5.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • ŘÍČAN, P., KREJČOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5.
  • MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7
  • DIVOKÁ, Jana. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-72-5.
  • BLAŽEK, Petr, Slavomil FISCHER a Jiří ŠKODA. Delikvence: analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada, 2019. Psyché. ISBN 978-80-271-2013-0.
  • JANOŠOVÁ, Pavlína et al. Psychologie školní šikany. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 415 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • KALIBOVÁ, Petra a KALIBA, Martin. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 91 s. ISBN 978-80-7435-507-3.
Výukové metody
výklad, diskuze, skupinová práce brainstorming, problémové učení
Metody hodnocení
1. Seminární práce: Podmínkou pro připuštění k závěrečnému písemnému testu je odevzdání seminární práce na dané téma v rozsahu min. 3600 znaků včetně mezer (tj. 3 normostrany) a s odkazy na odborné zdroje (pozn. dle citační normy ISO 690:2022).
2. Písemný test.
Informace učitele
Studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě s vyučujícím.
Kontakt: tatiana.matulayova@fvp.slu.cz.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIP042