FVP:UPPVJP053 Kreativní umělecká terapie pro - Informace o předmětu
UPPVJP053 Kreativní umělecká terapie pro seniory
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- So 6. 4. 8:55–13:00 C202, 13:55–16:20 C202, 16:25–18:00 C202
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/7, pouze zareg.: 1/7 - Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, EPOS)
- Cíle předmětu
- Studentům bude představena problematika kreativní umělecké terapie, zároveň budou seznámení s arteterapeutickými přístupy, ve kterých hrají důležitou roli procesy tvorby a aspekty vizuálního umění. Dále studenti poznají interdisciplinární umělecké aktivity, které jsou v kontextu současné terapie a posilují duševní pohodu u seniorů. Cílem předmětu je vést studenty:
1. k získání systematických znalostí z oblasti kreativní umělecké terapie, které jsou nezbytné pro plánování, realizaci a reflexi umělecko-terapeutických aktivit;
2. k výtvarné reflexi a podněcovat je k diskuzi o uměleckých terapiích, výtvarných technikách a výtvarných postupech;
3. k porozumění osobitému a jedinečnému výtvarnému projevu, který se odráží např. ve znacích a symbolech, výtvarné expresi, verbalizaci, obrazu a pohybu;
4. k vnímání kreativního procesu a nahlížení na vzniklá díla z uměleckých aktivit (např. sledování výtvarného projevu, objevování symboliky atd.);
5. k dialogu a interpretaci artefaktů. V rámci cvičení, která jsou zaměřena na arteterapeutický proces, studenti budou vnímat zážitek z kreativní činnosti, který umožní diskuzi o léčivé povaze tvůrčího procesu.
Během cvičení se studenti seznámí se současnými uměleckými tendencemi, které jsou přínosné a aplikovatelné pro oborovou praxi edukační péče o seniory. - Výstupy z učení
- Student:
- chápe odborné pojmy z kreativní umělecké terapie, které jsou potřebné k efektivní a etické praxi,
- dokáže popsat výtvarné techniky a arteterapeutické přístupy, - je schopen vytvořit koncept umělecko-terapeutických aktivit pro cílovou skupinu,
- dokáže interpretovat tvůrčí proces a výsledný umělecký produkt. - Osnova
- 1. Úvod do kreativní umělecké terapie: Kontext umění a vývoj
- 2. Strategie a metody
- 3. Mezioborový charakter kreativní umělecké terapie
- 4. Využití arteterapeutických a artefiletických principů. Relaxace, výtvarná akce, zážitek a zkušenost
- 5. Terapeutický ateliér/tvůrčí prostor: Náměty aktivit, projekty (plánování a realizace), výtvarné materiály a techniky
- 6. Role (arte)terapeuta a tvůrčí atmosféry
- 7. Vizuální a verbální komunikace jako výměna informací
- 8. Spontánní výtvarný projev a motivace k uměleckému vyjádření
- 9. Projekce v uměleckém procesu I.: Asociace a tvůrčí proces
- 10. Projekce v uměleckém procesu II.: Empatie, představivost a prožívání emocí
- 11. Sebevyjádření a sebepřesahování
- 12. „Čtení obrazů“ a interpretace výtvarného projevu: Znaky a symboly
- Literatura
- povinná literatura
- CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Překlad Michaela Šárová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000. 199 s. ISBN 80-7178-428-1.
- Arteterapie: časopis České arteterapeutické asociace. Praha: Česká arteterapeutická asociace, 2001-2016. ISSN 1214-4460. Dostupné také z: http://casopiscaa.wz.cz.
- LHOTOVÁ, Marie. Arteterapie v péči o seniory: průvodce výtvarnými aktivitami. Vydání první. V Praze: Pasparta, 2022. 103 stran. ISBN 978-80-88429-46-3.
- ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Překlad Jana Křížová a Tereza Hubáčková. Rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 303 stran, 16 stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-1043-6.
- doporučená literatura
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Z hloubi duše: psychologické aspekty výtvarného projevu. První vydání. Praha: Dokořán, 2017. 243 stran. ISBN 978-80-7363-856-6.
- LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Překlad Johana Elisová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 279 s. ISBN 978-80-7367-729-9.
- STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním: cesta ke klientovi. Vydání první. Praha: Institut psychoterapie uměním, s.r.o., 2020. 277 stran. ISBN 978-80-907784-0-5.
- LHOTOVÁ, Marie a PEROUT, Evžen. Arteterapie v souvislostech. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 246 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-262-1272-0.
- STEJSKALOVÁ, Marina. Psychoterapie uměním. Vyd. 1. Praha: Pressto Publishing, 2012. 193 s. ISBN 978-80-905141-0-2.
- KANTOR, Jiří a kol. Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 462 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5124-4.
- VAŠINA, Lubomír. Arteterapie. Brno: Institut mezioborových studií, 2014. 73 s. ISBN 978-80-88010-02-9.
- RIEDEL, Ingrid. Obrazy v terapii, umění a náboženství: interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 174 s., xx s. obr. příl. Spektrum. ISBN 80-7178-531-8.
- RUBIN, Judith Aron, ed. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 543 s. Psyché; sv. č. 55. ISBN 978-80-7387-093-5.
- STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2016. 158 stran. ISBN 978-80-7485-111-7.
- KULKA, Jiří. Psychologie umění. Vyd. 2., přeprac. a dopl., V Grada Publishing 1. Praha: Grada, 2008. 435 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2329-7.
- Výukové metody
- 1. Klasické metody: Výklad, diskuze, prezentace, demonstrace procesů, nácvik a vytváření dovedností potřebných pro kreativní umělecké terapie.
2. Aktivizující metody: Brainstorming, pozorování a interpretování procesů, didaktické hry, metody situační, kritické myšlení. - Metody hodnocení
- 1. Aktivita ve výuce, povinná cvičení, tzn. 1 absence (každá další absence = doklad o nepřítomnosti, akceptování omluvy např. nemoc, hospitalizace, lékařský zákrok, účast na pohřbu, účast na soudním řízení, předvolání Policií ČR).
2. Odevzdání dvou písemných konceptů pro realizaci umělecko-terapeutických aktivit.
3. Prezentace jednoho konceptu umělecko-terapeutické aktivity, tzn. ukázka umělecko-terapeutické aktivity a následná diskuze:
Vypsané dny pro prezentaci:
22.11., 29.11., 6.12., 13.12.
Pozn. k diskuzi: Diskuze se bude zaobírat navrženými a prezentovanými koncepty umělecko-terapeutických aktivit pro danou cílovou skupinu, tzn.: promyšlenost aktivity; kritické zamýšlení; ucelenost; časové, materiální a prostorové promyšlení; vlastní zhodnocení; pozitiva nebo možná negativa aktivit; promyšlená motivace klientů; navození tvůrčí atmosféry; uvědomění si situací, které by mohly nastat během aktivity apod. Dále se diskuze bude zaměřovat na studentovo hlubší zamýšlení nad podstatou a významem využití arteterapie v návaznosti na jeho studovaný obor.
4. Předložení portfolia v pdf. formátu a následná rozprava nad problematikou arteterapie. (Pozn.: Portfolio budou tvořit artefakty, které student vypracoval během nácviku ve výuce, veškeré obrázky budou popsány, tzn. Jméno a příjmení autora. Název artefaktu [výtvarná technika]. Rozměr. Rok vzniku.) - Informace učitele
- Konzultace jsou možné prostřednictví e-mailu, popř. osobně.
Kontakt:
Marie Bajnarová - odkaz: https://www.slu.cz/fvp/cz/profil/51152 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVJP053