UPPVJP054 Wellbeing

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Tereza Kimplová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVJP054/A: Út 14:45–16:20 C207, kromě Út 23. 9., kromě Út 21. 10. ; a Út 23. 9. 14:45–16:20 C310, Út 21. 10. 14:45–16:20 C203, T. Kimplová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Zkušenosti nabyté v rámci praxe (profesní, školní).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 5 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/5, pouze zareg.: 0/5
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Wellbeing pomáhá studentům lépe rozumět sami sobě a posilovat vlastní odolnost. Studenti se seznámí se základy psychologie zdraví a wellbeingu. Procvičí si techniky psychohygieny, práci s emocemi a tělem a způsoby zvládání stresu. Kurz podporuje sebepoznání a ukazuje, jak jej uplatnit v prevenci vyhoření a v každodenní profesní praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: - rozeznává základní pojmy v biopsychosociálněspirituálním pojetí zdraví člověka - analyzuje jednotlivé podpůrné faktory - detekuje kritické množství stresových činitelů pro daného člověka Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: - aktivně zvládá pozitivní techniky psychosomatického působení - nedopouští se na základě znalostí destruktivních mechanismů na vlastní zdraví - umí vytvořit plán na podporu zdravého životního stylu
Osnova
1) Pomáhající profese a role pomáhajícího pracovníka – motivace k pomáhání, rizika, sebereflexe silných a slabých stránek; – zmapování vlastních potřeb. 2) Zátěž a stres – fyziologie stresu, rozdíl mezi akutním a chronickým stresem; – práce s tělesnými signály stresu, dechová diagnostika. 3) Krize a trauma – psychologický a tělesný rozměr, možnosti první pomoci ve stresu a krizi; – nácvik „grounding“ technik. 4) Významné stresory současnosti – digitální zátěž, ekonomické tlaky, environmentální úzkost a kvalita života; – reflexe kvality života s tělesným vyjádřením, uvědomění hodnot. 5) Tělesné projevy stresu a traumatu – u dětí a dospělých; práce s osobními zdroji při překonávání těžkostí; – práce s tělovou pamětí (pohyb, vizualizace, kresba). 6) Práce s tělem v pomáhajících profesích – možnosti a limity, etická rovina, rizika alternativních směrů; – cvičení „hranice těla“ – uvědomění si osobního prostoru. 7) Psychosomatika I – komunikace těla – tělo jako zdroj informací, neverbální komunikace, zážitková cvičení; – cvičení „emoční mapa těla“. 8) Psychosomatika II – civilizační onemocnění – vztah životního stylu, stresu a dlouhodobých nemocí; – dechová cvičení, relaxace zaměřená na somatické uvolnění. 9) Copingové strategie I – teorie copingových přístupů, rozdíl mezi adaptivními a maladaptivními; – Tělová schémata – motorická pole 1. 10) Copingové strategie II – praxe – vlastní copingový profil, práce s konkrétními situacemi, resilience; – Tělová schémata – motorická pole 2. 11) Syndrom vyhoření a jeho prevence – fáze vyhoření, prevence na osobní a organizační úrovni, self-care; – Příprava wellbeing deníku. 12) Relaxace a psychohygiena v praxi – relaxační metody, mindfulness, každodenní techniky psychohygieny; – kombinovaný nácvik – progresivní relaxace, vědomý pohyb, práce s hlasem aj.
Literatura
    povinná literatura
  • JOCHMANNOVÁ, Leona, ed. a KIMPLOVÁ, Tereza, ed. Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Vydání 1. Praha: Grada, 2021. 552 stran. ISBN 978-80-271-2569-2.
    doporučená literatura
  • MAREŠ, Jiří, ed. a KEBZA, Vladimír, ed. Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2024. 608 stran. ISBN 978-80-247-4411-7.
    neurčeno
  • Harris, R. The Happiness Trap: How to Stop Struggling and Start Living. London: Robinson, 2008. 240 pp. ISBN 978-1-84604-715-4.
  • Česká televize. "Úvodní metodika: Školní Wellbeing" [online]. Praha: Česká televize, nedatováno [cit. 29. 8. 2024]. Dostupné z: https://edu.ceskatelevize.cz/namet/uvodni-metodika-skolni-wellbeing.
  • Drotárová, E., & Drotárová, L. Relaxační metody: Jak zvládat stres [online]. Praha: Epocha, 2003. ISBN 80-86328-12-0. Dostupné z: http://www.jozefmiko.sk/50-univerzita-identity/knihy/46-psychologia/07-relaxacni-metody/relaxacni-metody.pdf.
  • Ruffault, R. A., et al. "Mindfulness-Based Stress Reduction as an Intervention for Binge Eating, Emotional Eating, and Weight Loss: A Systematic Review." Eating Behaviors. 2017, vol. 26, pp. 92-99. ISSN 1471-0153.
  • Kabat-Zinn, J. Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment—and Your Life. Boulder: Sounds True, 2012. 184 pp. ISBN 978-1-60407-658-5. Harris, R. The Happiness Trap: How to Stop Struggling and Start Living. London: Robinson, 2008. 240 pp. ISB
Výukové metody
diskuse, projektové aktivity, cvičení, přednáška
Metody hodnocení
- Vzhledem k tomu, že je předmět veden zážitkovou formou, je požadována docházka. Povoleny 2 absence. - Písemné zpracování tématu: Individuální "Wellbeing plán" zahrnující identifikaci stresorů, kterým je student vystaven a popis individuálních strategií jejich zvládání.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UPPVJP054