UPPVMK030 Odborná praxe III - průběžná

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
3/0/62. 62h. praxe. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Andrea Silberová (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Barbora Hozová (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 29. 9. 11:25–13:50 C303
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K ) && ROCNIK ( 3 ) && UPPVMK023 Odborná praxe II - průběžná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Osvojení odborných znalostí a dovedností při asistenci související s přípravou speciálně pedagogických výcvikových, preventivních, vzdělávacích a aktivizačních programů osobnostního rozvoje osob s postižením napříč věkovými kategoriemi v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Registrace a analýza specifických projevů verbální a neverbální komunikace osob se zdravotním postižením v kontextu pedagogické a sociální komunikace za účelem uplatňování vhodných komunikačních strategií. Praktická aplikace vhodných komunikačních strategií. Důraz bude kladen na praktickou aplikaci vybraných prostředků speciálně pedagogické diagnostiky, formulace výsledků orientačního diagnostického procesu a návrh vhodné vzdělávací a aktivizační. Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zaznamenává průběh vzdělávacích a aktivizačních činností
- student popisuje specifické projevy, vyplývající z postižení
- student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky
Odborné dovednosti: - student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- student umí popsat vzdělávací a aktivizační činnosti v kontextu komplexního rozvoje osobnosti
- student se seznamuje s komunikačními strategiemi v kontextu sociální komunikace
- student si ověří vybrané orientační diagnostické nástroje Obecné způsobilosti:
- student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí vysvětlit význam teoretických znalostí pedagogiky, speciální pedagogiky, psychologie a psychopatologie pro praktickou činnost speciálního pedagoga
Osnova
  • 1. Vybrané aspekty sociální komunikace osob s postižením.
  • 2. Vzdělávací a aktivizační činnosti v užším pojetí.
  • 3.-5. Pozorování vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností.
  • 6.-8. Případová studie zaměřená na projevy komunikace a projevy chování.
  • 9.-12. Asistentská praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • KÖNIG, J., ZEMLIN, C. 100 chyb v péči o lidi s demencí. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1184-6.
  • MATOUŠEK, O. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praktický průvodce pro osobní asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
    doporučená literatura
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-732-0187-6.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • ZIKL, P. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    neurčeno
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-746-4661-4.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-262-0211-0.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • GRANT, D. That's the Way I Think. Routledge, 2017. ISBN 978-113-81262-20.
Metody hodnocení
Účast v úvodním semináři k praxi. Odevzdání portfolia dle stanovené struktury: charakteristika vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, popis přípravy a průběhu realizace vybraných vzdělávacích a aktivizačních činností, charakteristika asistentské účasti studenta, sebereflexe, popis specifických projevů verbální a neverbální komunikace a projevů chování vybraného uživatele formou případové studie, deskripce uplatněné komunikační strategie, analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východiska.
Navazující předměty
Informace učitele
Úvodní tutoriál za účelem vstupních informací (obsahových a organizačních). Vyučující má vypsané pravidelné konzultace, na kterých student má možnost individuálního konzultačního setkání. Komunikace probíhá mimo jiné také prostřednictvím e-mailu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UPPVMK030