UPPVMP019 Specifické poruchy učení a chování

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Rozvrh
Pá 21. 2. 13:05–14:40 C303, Pá 7. 3. 16:25–19:40 C205, Pá 21. 3. 14:45–18:00 C201, Pá 28. 3. 11:25–13:00 C201
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP019/A: Pá 21. 2. 14:45–16:20 C303, Pá 14. 3. 13:05–16:20 C303, Pá 4. 4. 13:05–16:20 C303, Pá 25. 4. 13:05–15:30 C303, Y. Odstrčilíková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení poznatků z oblasti specifických poruch učení a chování. Součástí předmětu bude historie konstituování podoboru speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky a aktuální trendy v intervenci v souladu s platnými pravidly školské legislativy. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a podmínkám čtenářské a matematické gramotnosti.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- popíše současné trendy a koncepce v oblasti speciální pedagogiky osob s parciálními nedostatky, zná legislativní rámec
- definuje základní pojmy a teorie specifických poruch učení a chování
- dokáže objasnit podmínky osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
Odborné dovednosti:
- vysvětlí význam angažmá speciálního pedagoga při intervenci SPU a SPCH
- aplikuje znalosti o dílčích způsobilostech osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
- analyzuje specifické projevy a rizikové projevy osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
Obecné způsobilosti:
- přiměřeně reflektuje speciální potřeby dětí a žáků se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti
- je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření
- vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
  • 1. Specifické poruchy učení, základní terminologie.
  • 2. Žáci se SPU v inkluzivním prostředí záklaní a střední školy.
  • 3. Diagnostika a podpůrná opatření ve škole a poradenských zařízeních.
  • 4. Specifické poruchy chování, vymezení pojmu, základní terminologie.
  • 5. Etiologie a symptomatologie SPU a SPCH.
  • 6. SPU a SPCH jako rizikové faktory školní neúspěšnosti.
  • 7. Osobnost žáka se SPU v kontextu inkluzivního prostředí.
  • 8. Klasifikace projevů SPU, případové studie.
  • 9. Modely vzdělávání žáků se SPU.
  • 10. Individualizované a individuální přístupy k žákům s ADD/ADHD.
  • 11. Vyšetření žáků se SPU.
  • 12. Reedukace SPU.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1.
  • KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika dětského vývoje a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
    doporučená literatura
  • ELLIS, A. W. Reading, Writing and Dyslexia. Psychology Press, 2016. ISBN 978-113-8947-641.
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-205-9.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-283-8.
  • VYGOTSKIJ, L. S., PRŮCHA, J. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
    neurčeno
  • BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
  • KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. Specifické poruchy učení; dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0660-0.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. ISBN 80-7311-000-8.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
  • ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. Mám dyslexii. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
80% participation in seminars Elaboration of correspondence assignments according to the teacher's instructions and their presentation. Students participating in internships (Erasmus) develop correspondence assignments according to the teacher's instructions
Informace učitele
80% docházka do seminářů Vypracování korespondenčních úkolů dle zadání vyučujícího a jejich prezentace. Studenti účastnící se stáží (Erasmus) vypracovávají korespondenční úkoly dle zadání vyučujícího
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMP019