FVP:USPQP005 Psychopatologie - Informace o předmětu
USPQP005 Psychopatologie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Nilius (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Út 18. 11. 12:15–15:30 C203, Pá 5. 12. 11:25–18:50 C310
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Předmět Psychopatologie představuje klíčový základ pro porozumění atypickému vývoji a psychopatologickým projevům v kontextu speciální pedagogiky. Studijní předmět integruje současné teoretické přístupy s praktickou aplikací v oblasti vzdělávání a podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Důraz je kladen na bio-psycho-sociální model, vývojové trajektorie, resilience faktory a evidence-based intervence v školním prostředí. Cílem přednášek je poskytnout studentům orientaci v psychopatologii v kontextu vzdělávání a současných trendů, propojit klasické učebnicové znalosti s kritickým pohledem na kontroverze, které se objevují v praxi škol a poradenství.
V obecné části předmětu se studenti seznámí se základními pojmy a oblastmi psychopatologie, získají základy porozumění psychiatrických syndromů, zorientují se v hranicích normy a patologie, včetně etiologie a klasifikace duševních nemocí a stavů.
Ve speciální části předmětu se dále studenti seznámí se základními diagnózami a skupinami diagnóz psychiatrických poruch a onemocnění dle platných klasifikací nemocí (MKN-10 / MKN-11 a DSM 5). Pozornost bude věnována příčinám, projevům, diagnostice, terapii, prognóze jednotlivých psychiatrických onemocnění a stavů v rámci vývojové perspektivy a možnostem působení oboru speciální pedagogika. - Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student prokáže znalost základních pojmů a teoretických konceptů týkajících se psychopatologie jako vědního oboru
- student zná pojetí normality a vychází z něj pro zkoumání lidské psychiky a psychopatologických jevů
- student umí identifikovat a charakterizovat poruchy základních psychických funkcí
- student zná vybrané poruchy základních psychických funkcí ve vazbě na dětský věk
- student se orientuje v odlišné psychopatologii osob se zdravotním postižením
Odborné dovednosti:
- student umí samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, které se týkají psychopatologie a jejich vybraných otázek
- student umí posoudit normalitu a patologii v oblasti duševních poruch
- student dokáže samostatně identifikovat některé vybrané psychopatologie u dětí a u osob se zdravotním postižením s návazností na psychologii osobnosti a pojetí normality
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně diskutovat o palčivých otázkách současného výskytu psychopatologických poruch u lidí obecně, ale také v dětském věku a u osob se zdravotním postižením
- student prakticky zná zařízení intervenční pomoci pro osoby, u kterých se objeví psychopatologické odchylky
- student umí analyzovat systém třídění psychopatologických poruch
Výstupy:
1) Porozumění základní psychopatologii a její aplikaci v prostředí školy.
2) Orientace v současných kontroverzích (neurodiverzita, medikalizace, digitální vlivy).
3) Schopnost reflektovat roli speciálního pedagoga v systému duševního zdraví.
4) Připravenost pracovat v multidisciplinárním kontextu a podílet se na prevenci i intervencích. - Osnova
- OKRUHY STUDIA NA ZÁPOČET:
1) Úvod do studia psychopatologie. Organizace psychiatrické péče v ČR. Klasifikace duševních poruch a poruch chování dle platných klasifikačních systémů.
2) Působení speciálního pedagoga v klinické praxi
3) Etiopatogeneze neuropsychiatrických poruch – vymezení pojmu normy a normality. Vývojová perspektiva rozvoje duševních onemocnění. Faktory související s rozvojem neuropsychiatrických poruch.
4) Obecná část psychiatrie – Poruchy vnímání, myšlení, vědomí a pozornosti, emocí, intelektu, paměti, pudů, vůle a chování, poruchy osobnosti;
5) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 1. – Poruchy intelektu
6) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 2. – Poruchy komunikace
7) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 3. – Poruchy autistické spektra,
8) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 4. – Poruchy pozornosti - ADHD
9) Neurovývojové poruchy přetrvávající obvykle do dospělosti 5. – Poruchy učení a výukové obtíže.
10) Poruchy chování a emocí specifické pro dětství
11) Organické duševní poruchy včetně symptomatických
12) Poruchy duševní a poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek
13) Schizofrenie‚ poruchy schizotypální a poruchy s bludy
14) Afektivní poruchy (poruchy nálady)
15) Neurotické‚ stresové a somatoformní poruchy
16) Syndromy poruch chování‚ spojené s fyziologickými poruchami a somatickými faktory
17) Vývojové poruchy osobnosti (disharmonický vývoj)
18) Poruchy osobnosti a chování u dospělých - Literatura
- povinná literatura
- Orel, M. a kol. Psychopatologie. 3. akt. a dopl. vyd.. Praha: Grada, 2020.
- Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. (n.d.). MKN-10 klasifikace [Elektronická databáze]. https://mkn10.uzis.cz/
- doporučená literatura
- Vágnerová, M. (2020). Současná psychopatologie pro pomáhající profese (6. vydání). Portál
- American Psychiatric Association. (2023). DSM-5-TR: Diagnostická kritéria: Praktická příručka s kódy MKN-10 a MKN-11 (P. Mohr, J. Libiger, & P. Pavlovský, Eds.). Hogrefe – Testcentrum
- Hosák, L., Hrdlička, M., Libiger, J. a kol.(2015). Psychiatrie a pedopsychiatrie. Karolinum.
- Metody hodnocení
- - Docházka a aktivní účast studenta na seminářích.
- Splnění písemného testu v minimálním rozsahu 75/100. - Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/USPQP005