USPQK034 Speciálně pedagogická diagnostika logopedická

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace léto
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků s narušenou komunikační schopností, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností. Pozornost bude věnována vyhledávání žáků s rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti a vybraným diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci orientačního logopedického vyšetření. Důraz bude kladen na diagnostiku předpokladů rozvoje čtenářské gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí vyjmenovat metody a principy logopedické diagnostiky při vzdělávacích problémech žáků
- student umí popsat zásady orientační logopedické diagnostiky žáka s rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti
- student umí popsat fáze logopedické diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáka s narušenou komunikační schopností
- student umí vysvětlit dopad narušené komunikační schopnosti na proces učení, jeho mechanismy
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z narušené komunikační schopnosti a zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí definovat druhy narušené komunikační schopnosti, jejich specifické projevy, charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky u žáků s narušenou komunikační schopností pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s vadami řeči a potřebou využívání náhradních komunikačních systémů
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku logopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí iniciovat depistážní činnosti zaměřené na děti a žáky se zvýšeným rizikem vzniku narušené komunikační schopnosti
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníkům školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky s narušenou komunikační schopností a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
- student umí samostatně aplikovat logopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se symptomatickými poruchami řeči
Obecné způsobilosti: - student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky
- student je schopen samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student je schopen poskytovat specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně s narušenou komunikační schopností ve spolupráci a v návaznosti na jiné obory
Osnova
  • 1. Speciálněpedagogická diagnostika logopedická, teoretická východiska
  • 2. Orientační diagnostika jazykových a řečových dovedností
  • 3. Obecné a speciální metody logopedické diagnostiky
  • 4. Diagnostika dle jazykových rovin (foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, pragmatická)
  • 5. Dopady narušené komunikační schopnosti na vzdělávání
  • 6. Analýza diagnostických závěrů pro účely podpůrných opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
  • 7. Specifika žáka s narušenou komunikační schopností
  • 8. Deficity dílčích funkcí
  • 9. Diagnostické kompetence školního speciálního pedagoga – logopeda
  • 10. Mezioborová spolupráce
  • 11. Spolupráce s rodiči a dětmi
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • FEUERSTEIN, R., FALÍK, L. J., FEUERSTEIN, R. S., BOHÁCS, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
  • KEJKLÍČKOVÁ, I. Vady řeči u dětí. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3941.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
  • ROSENFELD-JOHNSON, R. Assessment and Treatment of the Jaw. USA: TalkTools, 2005. ISBN 978-1-932460-25-X.
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
    neurčeno
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • CHLEBORADOVÁ, B., KOPEČNÝ, P. Speciálněpedagogická diagnostika logopedická. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9643-1.
  • KOPEČNÝ, P., CHLEBORADOVÁ, B. Komunikační a simulační techniky logopedické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9599-1.
  • LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367- 901-9.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aplikace diagnostického postupu vybraných dílčích způsobilostí komunikační kompetence dle pokynů vyučující. Kombinovaná zkouška (ústní/praktická).
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024, léto 2025.