UPPVP0039 Seminář ze speciální pedagogiky pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPVP0010 Pedagogika pro SP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět úzce souvisí s přednáškami ze speciální pedagogiky. Semináře jsou zaměřeny na doplňování teoretických znalostí osobními nebo zprostředkovanými zkušenostmi ze života lidí s postižením. Dle domluvy se speciálními zařízeními se uskuteční exkurze studentů, kteří si tak probírané učivo budou moci propojit s vlastními zážitky a předávanými zkušenostmi. Znalostmi problematiky se zvýší jejich informovanost o postiženích, což jistě pozitivně ovlivní jejich postoje k odlišnostem.
Osnova
  • - Postižené dítě v rodině. Sourozenci postižených dětí.
    - Integrace - podmínky, zkušenosti, dopady na dítě i rodinu.
    - Dítě se zrakovým postižením.
    - Dítě s mentálním postižením.
    - Dítě se sluchovým postižením.
    - Dítě s tělesným postižením.
    - Výchova dětí s autismem.
    - Exkurze dle zájmu do ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro tělesně postižené, ZŠ pro mentálně postižené, Ústavu pro těžce mentálně postižené.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2. info
    doporučená literatura
  • MUNDEN A.; ARCELUS J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-188-3. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0329-2. info
  • VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-2440-698-5. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
  • KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-71784-24-9. info
  • BERBERICH, CH., LANG, G., KOSTIHA, S. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4. info
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-003-0. info
    neurčeno
  • BEYER, J., GAMMELTOFT L. Autismus a hra. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-157-3. info
  • ŠVARCOVÁ I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • LEBEER, J. A KOL. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-103-4. info
  • HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-041-0. info
  • SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5. info
  • RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-71782-87-4. info
Informace učitele
Student splní požadavky na docházku do seminářů (20 % omluvená neúčast). V seminářích bude aktivní, seznámí kolegy s aktualitou z oblasti speciální pedagogiky a připraví si desetiminutovou prezentaci před svými kolegy. Prezentace se bude týkat buď konkrétní organizace nebo instituce, která se stará o jedince s postižením nebo přečtené knížky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016.