FVP:UPPVP0039 Seminář ze speciální pedagogik - Informace o předmětu
UPPVP0039 Seminář ze speciální pedagogiky pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UPPVP0010 Pedagogika pro SP
Studenti mají výborné znalosti z pedagogických a psychologických disciplín, z biologie člověka. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FPF, B7507-SvP)
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Předmět úzce souvisí s přednáškami ze speciální pedagogiky. Semináře jsou zaměřeny na doplňování teoretických znalostí osobními nebo zprostředkovanými zkušenostmi ze života lidí s postižením. Dle domluvy se speciálními zařízeními se uskuteční exkurze studentů, kteří si tak probírané učivo budou moci propojit s vlastními zážitky a předávanými zkušenostmi. Znalostmi problematiky se zvýší jejich informovanost o postiženích, což jistě pozitivně ovlivní jejich postoje k odlišnostem.
- Osnova
- - Postižené dítě v rodině. Sourozenci postižených dětí.
- Integrace - podmínky, zkušenosti, dopady na dítě i rodinu.
- Dítě se zrakovým postižením.
- Dítě s mentálním postižením.
- Dítě se sluchovým postižením.
- Dítě s tělesným postižením.
- Výchova dětí s autismem.
- Exkurze dle zájmu do ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro tělesně postižené, ZŠ pro mentálně postižené, Ústavu pro těžce mentálně postižené.
- - Postižené dítě v rodině. Sourozenci postižených dětí.
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. info
- VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
- RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0646-2. info
- doporučená literatura
- KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
- LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1154-7. info
- MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-2441-075-3. info
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
- KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: UK, 2002. ISBN 80-246-0329-2. info
- VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-2440-698-5. info
- TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2. info
- KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-71784-24-9. info
- BERBERICH, CH., LANG, G., KOSTIHA, S. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4. info
- TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2. info
- neurčeno
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5. info
- FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005. ISBN 80-7368-150-1. info
- HRDLIČKA, M.; KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-813-9. info
- JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. info
- RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-71782-87-4. info
- PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Čtení o koktavosti. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-003-0. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
- Metody hodnocení
- Rozhovor
- Informace učitele
- Student splní požadavky na docházku do seminářů (20 % omluvená neúčast). V seminářích bude aktivní, seznámí kolegy s aktualitou z oblasti speciální pedagogiky a připraví si desetiminutovou prezentaci před svými kolegy. Prezentace se bude týkat buď konkrétní organizace nebo instituce, která se stará o jedince s postižením nebo přečtené knížky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2009/UPPVP0039